به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین فرحزاد، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با تأکید بر این‌که صلوات بر محمد و آل محمد بهترین ذکر و دعا و توسل به ذات اقدس الهی است که میزان حسنات انسان را سنگین‌تر می‌سازد، شکرگزاری نعمت‌ها را ازجمله تأکیدات مبانی اسلام توصیف نمود و اظهار داشت: قرآن کریم راه زیادشدن نعمت‌ها را شکرگزاری توصیف نموده می‌فرماید؛ «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»[۱]

وی در ادامه بابیان این‌که شکر نعمت نه‌تنها نعمت‌ها را زیاد، بلکه شرح صدر اعطا نموده، ظرف وجودی انسان را بزرگ می‌سازد، خاطرنشان ساخت: اگر ظرف وجودی انسان بزرگ شود، نه‌تنها همه رزق‌های مادی و معنوی فزونی خواهد یافت، بلکه وجود انسان ظرف کسب فیوضات الهی قرار خواهد گرفت.

فرحزاد بابیان این‌که تمام عبادات، تکبیرها، تسبیح‌ها، حمدها و شکرگزاری‌ها به خود انسان برمی‌گردد، اظهار داشت: انسان در نمازهای یومیه بارها و بارها ذکر الله‌اکبر را می‌گوید؛ الله‌اکبر یعنی خداوند متعال از هرآن چه که ذهن بشر تصور کند، بزرگ‌تر است.

وی در اشاره به یکی از اسرار تکرار الله‌اکبر در اذکار نماز، با تأکید بر این‌که الله‌اکبر قاطع اندیشه‌ها و فکرهاست، اظهار داشت: ذکر الله‌اکبر در جای‌جای نماز تلنگری است بر ذهن و افکار انسان که ای آدم، در فکر هر چیزی که هستی، بدان خداوند بلندمرتبه و فائق بر تمام مشکلات است. تکبیر الله‌اکبر در آغاز نماز یعنی غیر خدا را به پشت سر می‌اندازم و با ذکر الله‌اکبر خود را در حفظ ذات اقدس الهی قرار می‌دهم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در بخش دیگری از سخنان خود به آثار توکل بر خدا اشاره نمود و بابیان این‌که تأمل بر ذکر الله‌اکبر فکر و اندیشه را قطع و انسان را متوجه توکل بر ذات اقدس الهی می‌سازد، اذعان داشت: الله‌اکبر انسان را بزرگ و ذکر سبحان‌الله آدمی را پاک و منزه از پلیدی می‌سازد.

فرحزاد با تأکید بر این‌که خزانه الهی تمام‌شدنی نیست و «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ»، یعنی شکر، صفات الهی را در وجود انسان متجلی می‌سازد، یادآور شد: در عین توجه به علل و عوامل دنیایی مشکلات اقتصادی و کمبودها، نباید از آثار کفران نعمت که بی‌برکتی را گسترش می‌دهد، غفلت نماییم.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: متأسفانه ما خیلی ناشکر هستیم، سلامتی داریم شکرگزار نیستیم، امنیت داریم شکرگزار نیستیم، چشم سالم، دست سالم، قلب سالم داریم ولی باز ناشکری می‌کنیم.

 وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از دیدار ابوهاشم جعفری امام هادی علیه‌السلام، تصریح کرد: امام هادی علیه‌السلام در این دیدار بر شکرگزاری سه نعمت بزرگ الهی تأکید کرده فرمودند؛ «رَزَقَكَ الإيمَانَ فَحَرَّمَ بَدَنَكَ عَلَى النَّارِ»، [خداى مهربان] ايمان را روزى تو كرد درنتیجه بدنت را بر آتش دوزخ حرام نمود؛ «وَرَزَقَكَ العَافِيَةَ فَأعَانَكَ عَلَى الطَّاعَةِ» و سلامتى و عافيت به تو بخشيد، درنتیجه تو را بر طاعت و عبادت يارى داد. «وَرَزَقَكَ القُنُوعَ فَصَانَكَ عَنِ التَبَذُّلِ»، و قناعت را روزى تو فرمود درنتیجه از نا خویشتن‌داری مصونت داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به تفاسیر ایمان در روایات اسلامی با تأکید بر این‌که آتش جهنم بر سینه‌ای که مالامال از عشق اهل‌بیت علیهم‌السلام باشد، حرام است، اظهار داشت: هرکسی که با علم به ولایت اهل‌بیت علیهم‌السلام، ایشان را قبول نداشته باشد، قطعاً گرفتار آتش دوزخ خواهد شد. پایان کار عاشق اهل‌بیت علیهم‌السلام ختم به خیر است.

فرحزاد در پایان سخنان خود بر اهمیت شکر بر سلامتی تصریح نمود و بابیان این‌که قناعت، مناعت طبع ایجاد و عزت‌نفس و آبرو را حفظ می‌کند، یادآور شد: قدرشناسی و شکرگزاری راه زیادشدن نعمت‌هاست؛ شکر نعمت نعمتت افزون کند، کفر نعمت از کفت بیرون کند.


[۱]آیه ۷ سوره ابراهیم