به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم که در مصلی قدس برگزار شد به آیه ۶۹ سوره توبه اشاره و اظهار کرد: خداوند در این آیه مردم منافق زمان نزول آیه را به مردمان کافر و منافق گذشته تشبیه می کند و می فرماید گذشتگان شما از فرصتی که داشتند در طریق شهوت، آلودگی، گناه، فساد و تبه کاری استفاده کردند و شما نیز از فرصت خود همین استفاده را می برید.

وی با بیان اینکه خداوند می فرماید منافقان گذشته از نظر توانایی مالی و فکری قوی تر از شما بودند و اکنون شما هم همان راه باطلی را می روید که قبل از شما رفتند، افزود: برای اینکه ذهن بشر متوجه عوامل زود گذر دنیا باشد لازم است بشر از تجربه و دید تاریخی هم برخوردار باشد و از تاریخ گذشته درس ها و عبرت هایی برای زندگی آینده خود بگیرد.

امام جمعه قم با بیان اینکه خداوند بشر را به گذشته توجه می دهد تا از سرنوشت دیگران عبرت بگیرد، خاطرنشان کرد: منافقان و کافران تاریخ عبرت آموزی دارند و خداوند در پایان آیه می فرماید بدانید که سرانجام قدرت خدا حاکم است و منافقان و کفاران نابود شدند و به خسران ابدی دچار شدند و شما هم به سرنوشت شوم آنها دچار می شوید زیرا این سنت الهی است.

وی با بیان اینکه در شناخت سنن و قوانین الهی نباید دچار اشتباه محاسباتی شویم، گفت: اگر با تحقیق، دقت و آموزش، عامل سعادت و شقاوت انسان را شناختیم باید بدانیم که این سنت همچنان ثابت خواهد بود.

هیچ کسی در طول تاریخ از کفر و نفاق سودی نبرده است

آیت الله سعیدی ادامه داد: پیام و درس آیه ۶۹ سوره توبه این است که هیچ کسی در طول تاریخ از کفر و نفاق سودی نبرده و دستاوردی نداشته و عاقبت خود را با رسوایی و عذاب الهی رقم زده است.

وی در خطبه دوم با اشاره به اینکه آغاز ماه ذی القعده برای خاندان اهل بیت علیهم السلام پیام آور شادی و سرور است، افزود: در یازدهم این ماه سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام است و حضرت معصومه سلام الله علیها نیز در این ماه به دنیا آمدند و با این میلاد قلب آل الله سرشار از سرور و شادی شد و حضرت رضا دارای خواهری شدند که سال ها قبل امام صادق بشارت ولادت ایشان را داده بودند.

شهر مقدس قم به واسطه وجود حضرت معصومه(س) حیات طیبه یافت

امام جمعه قم با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها بانوی عظیم الشأنی است که شهر مقدس قم به واسطه وجود ایشان حیات طیبه یافت و آشیانه اهل بیت(ع) نام گرفت، افزود: ایشان دختر شهیدی است که  علیرغم فشاری که دستگاه بنی عباس به این خانواده وارد کرد نه تنها دچار افسردگی نشد بلکه با عزم و اراده قوی با هدایت امام هشتم بار امانت الهی را به خوبی به دوش گرفت و به سر منزل مقصود رساند.

وی ادامه داد: در نتیجه مجاهدت حضرت معصومه سلام الله علیها از آن روز تا کنون نه تنها قم و ایران بلکه جهانی مدیون زحمات ایشان است و ایشان برای همه به ویژه برای بانوان و دختران اسوه هستند.

آیت الله سعیدی با توجه به نامگذاری روز میلاد حضرت معصومه به روز دختر و ضرورت طرح مسأله عفاف و حجاب در این روزگار ابراز کرد: لازم است این مسأله مهم از ابعاد مختلف به صورت مستمر مورد توجه قرار گیرد و هم از نظر فرهنگی، علمی و تبیینی و هم از نظر اجرایی و میدانی مورد بررسی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: عفاف و حجاب علاوه بر اینکه امر شرعی و الهی است، امر قانونی هم هست و در قانون مجازات اسلامی به آن تصریح شده و برای متخلفان تنبیه و مجازات در نظر گرفته شده و مسئولان باید در این قسمت با جدیت به وظیفه خود عمل کنند.

عفاف و حجاب یک امر شخصی و فردی نیست

امام جمعه قم تصریح کرد: کسانی که با اسلام کاری ندارند و فقط به ایرانی بودن خود می اندیشند باید بدانند در تاریخ ایران هرگز چنین بی بند و باری وجود نداشته است؛ عفاف و حجاب یک امر شخصی و فردی نیست که کسی بگوید حجاب من به کسی ربطی ندارد بلکه حجاب یک امر تأثیرگذار در جامعه و حق اجتماعی مردم است .

وی یادآور شد: متأسفانه فردی انگاری در عفاف و حجاب و این نگاه غلط و آسیب زا در بسیاری از موارد به نوع نگاه برخی مسئولان، مدیران و متفکران جامعه بر می گردد یعنی برخی مدیران جامعه ما در طول این سالها عفاف و حجاب را عملا به عنوان امر شخصی و فردی تلقی کردند از این رو نه تنها امر به معروف و نهی از منکر نمی کنند بلکه در برابر ابتذال از خود وادادگی نشان می دهند.

آیت الله سعیدی با تأکید بر اینکه عفاف و حجاب یک امر اجتماعی و قانونی است و پوشش اسلامی از لوازم حضور زن در جامعه است، گفت: پوشش مناسب، تأمین کننده و صیانت بخش حضور فعال و اثر بخش و رشد دهنده مردان و زنان در اجتماع است و این از افتخارات اسلام است که برای جایگاه والای زن و حضور اثر بخش او در جامعه قانون وضع کرده است.

باید مسئولان تلاش کنند موانع فرزند آوری و رشد جمعیت را بر طرف کنند

وی با اشاره به ۳۰ اردیبهشت و روز جمعیت ابراز کرد: تلاش برای افزایش نسل و جوان شدن نیروی انسانی کشور و حمایت از خانواده از اصولی ترین فرایض مسئولان و آحاد مردم است و این فریضه برای مراکز اثرگذار تأکید بیشتری دارد و مربوط به آینده بلند مدت ایران است و باید مسئولان تلاش کنند موانع فرزند آوری و رشد جمعیت را بر طرف کنند.

امام جمعه قم به برخی موانع رشد جمعیت اشاره و اظهار کرد: سختی ازدواج، نگرانی مسکن، نگرانی از اشتغال و بیکاری جوانان، نگرانی از هزینه های زایمان و اقدام به سقط جنین بدون هیچ مجوز و عذر شرعی و قانونی از مواردی است که خانواده ها و ازدواج ها را نابود می کند؛ باید رسم خواستگاری رفتن برای جوانان احیا شود و افرادی که می توانند دختران و پسران را به هم معرفی کنند و مساجد و هیأت های مذهبی در فرایند تسهیل ازدواج راه گشا باشند.

وی در ادامه با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب در فصل بهار این ایام را بهار کتاب نامید و گفت: کسی نباید گمان کند با پدید آمدن وسایل ارتباط جمعی نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد بلکه روز به روز کتاب مخاطب بیشری پیدا کرده و و رهبر معظم انقلاب نیز به عنوان پرچمدار فرهنگ کتاب خوانی بر این مسأله تأکید کردند.

کشوری که پولش ضعیف شود جایگاهش در منطقه و جهان کاهش می یابد

آیت الله سعیدی درباره روز بهره وری و بهینه سازی مصرف گفت: برای تحقق شعار سال ما به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز داریم زیرا در کشور به طور محسوس مشکل معیشت مردم و رفاه خانوار را شاهدیم و رفع آن بدون رشد اقتصادی مقدور نیست؛ همچنین ارتقاء اقتصاد ایران در منطقه و جهان بدون رشد اقتصادی مقدور نیست و کشوری که پولش ضعیف می شود و جایگاهش در دنیا کاهش پیدا می کند.

وی با تأکید بر اینکه ما در کشور نیروی انسانی متخصص زیاد داریم که باید برای آنها اشتغال فراهم شود گفت: جوان متخصص و کارآمد شغل و امکان پیشرفت علمی از ما می خواهد و اگر رشد اقتصادی نداشته باشیم نمی توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

ارتقاء بهره وری از ارکان رشد اقتصادی است

امام جمعه قم با بیان اینکه رشد اقتصادی دو رکن دارد اول افزایش سرمایه گذاری برای تولید و دوم ارتقاء بهره وری، افزود: بهره وری بهینه یعنی از امکاناتی که وجود دارد استفاده بهینه شود؛ در حالی که ما از آب بد بهره وری می کنیم، از انرژی بد بهره وری می کنیم، از کارمندان دولت بد بهره وری می کنیم و ساعات مفید کاری پایین است، اسراف، تجملات، ولخرجی و تضییع اموال جامعه از مشکلات ما است که باید برطرف شود. در روایات تأکید شده است که مؤمن کم خرج و پر فایده است و ما نیز باید اینگونه باشیم.

وی با اشاره به سالروز حماسه آزدی خرمشهر، گفت: فتح خرمشهر پایان توهم فتح تهران از سوی دشمن بعثی بود؛ صدام بعد از اشغال خرمشهر بر در و دیوار شهر نوشته بود آمدیم تا بمانیم ولی رزمندگان اسلام و جوانان غیرتمند ما در مرحله مقاومت و آزادسازی خرمشهر با توکل بر خدا کاری کردند که دشمن بعثی این آرزو را با خود به گور برد.

هزینه مقاومت از تسلیم به مراتب کمتر است

آیت الله سعیدی با بیان اینکه آزادی خرمشهر ضربه بزرگی را به دشمن بعثی و حامیانش وارد ساخت، ابراز کرد: بزرگترین درس امروز آزادی خرمشهر ترجیح هزینه مقاومت بر هزینه تسلیم است؛ مقاومت و تسلیم هر دو هزینه دارند ولی در مصاف با دشمن هزینه مقاومت به مراتب کمتر و شرافتمندانه تر از تسلیم است.

وی در رابطه با حج گفت: از نگاه رهبر معظم انقلاب حج مسأله جهانی و تمدنی است و هدف از برگزاری این فریضه بزرگ اجتماعی الهی ارتقاء امت اسلامی و نزدیک شدن دلهای مسلمان و اتحاد امت های اسلامی در برابر ظلم، کفر، استکبار جهانی و بتهای بشری و غیر بشری است و با وجود این ظرفیت باید حج گذاران از همه مسائل دنیای امروز مطلع باشند زیرا بی اطلاعی از این امور باعث انحراف، انحطاط، سقوط و هلاکت آنها است.

امام جمعه قم ادامه داد: همچنین حج گذاران باید از کید و مکر دشمنان و مزدوران داخلی آنها مطلع باشند و همه مسئولان و مؤثران در حج به گونه ای فرهنگ سازی کنند که کلمه حج تداعی کننده مفاهیم اساسی مانند تمدن سازی، اتحاد و رفع تعراضات در جوامع بشری باشد.