به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعیدی آریا، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به روایتی از امام رضا علیه‌السلام بابیان این‌که اگر مردم زیبایی‌های کلام زیبای اهل‌بیت علیهم‌السلام را بشنوند قطعاً تبعیت خواهند کرد. بزرگ‌ترین مانع فهم ادبیات دینی ندانستن و جهل نسبت به کلام اهل‌بیت علیهم‌السلام است

وی در ادامه ضمن اشاره به ویژگی‌های کسانی که به حقیقت ایمان دست‌یافته‌اند، فهم عمیق نسبت به دین را نخستین ویژگی توصیف نمود و تصریح کرد: دین مبتنی بر احکام، اخلاق و اعتقادات و تمام شئون الهیاتی و سواد برخورد با آیات و روایات است.

سعیدی آریا با تأکید بر این‌که اگر کسی بدون سواد دینی سراغ قرآن برود و خودش بخواهد احکام را استخراج کند، داعش مسلک خواهد شد، اظهار داشت: فهم عمیق دینی انسان را از تعصبات بی‌جا و گرفتاری در وادی انحراف رها می‌سازد.

وی بابیان این‌که مسائلی که انسان غالباً به آن نیاز دارد، واجب است یاد بگیرد، اظهار داشت: اگر خلق‌وخوی دینی را بلد نباشم و مسئله دینی را فرانگرفته باشم نه‌تنها خودم توان عمل بدان را نخواهم داشت، بلکه نمی‌توانم آن را به فرزندم منتقل کنم. چراکه هم نسبت به خود و هم نسبت به اهلمان مسئولیت داریم.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر به تأکیدات معارف دینی نسبت به تعلیم و تعلم قرآن و روایت و آموزه‌های دینی اشاره نمود و یادآور شد: وقتی تفقه در دین و مسیر دستیابی انسان به قرآن از راه اهل‌بیت علیهم‌السلام نباشد، گرفتار وادی تخیلات ذهنی خواهد شد.

وی نفقه را فهم عمیق دینی با ابزار دینی، برای گشودن مسیر کشف معارف قرآنی و الهی توصیف نمود و یادآور شد: سیره حضرات معصوم علیه‌السلام قصه و داستان نیست، بلکه برای یادگیری و روش زندگی دینی است؛ اعتقادات، اخلاق و احکام ما نیازمند الگو و اسوه است.

سعیدی آریا حسن تدبیر در معیشت را از دیگر ویژگی‌های دست‌یافتگان به حقیقت ایمان دانست و یادآور شد: « آن اللَّه لا یحبّ المسرفین»؛ گاهی انسان به‌واسطه سبک غلط زندگی از دایره دین خدا و مسیر محبت الهی خارج می‌گردد.

وی در ادامه به برخی از روایات در رابطه با سبک و روش زندگی دینی اشاره نمود و اذعان داشت: دعاهای صحیفه سجادیه به‌ویژه دعای مکارم الاخلاق، مملو از روش‌های رفتاری و آداب معاشرت مبتنی بر اصول دینی است.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بابیان این‌که صحیفه سجادیه را باید کتاب بالینی خود قرار دهیم، اظهار داشت: اهل‌بیت علیهم‌السلام ریزبه‌ریز سبک زندگی دینی را تبیین نمودند و علمای دین نیز با خون‌دل روش‌ها و گویش‌های ایشان را به ما آموزش داده‌اند.

وی بابیان این‌که آیات الهی قرآن، در کنار بیان داستان افراد، عاقبت اقوام را نیز تبیین نموده است، تصریح کرد: جامعه‌ای که دچار حرص، حسادت و غرور ‌شود، همان بدبختی که در فرد شکل می‌گیرد را تجربه خواهد نمود.

سعیدی آریا در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره بر اهمیت صبر بر سختی‌ها، تصمیم‌گیری بعد از سختی‌ها را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت: صبر در طاعت، صبر بر معصیت، صبر بر مشکلات و سختی‌ها و… از مهم‌ترین تجلی‌های صبر است.