به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد لقمانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به موضوع مایحتاج زندگی، خوشحال بودن را از احتیاجات فوق‌العاده مهم زندگی دانست و تصریح کرد: هجوم خبرهای بد در ایران چند برابر استاندارد جهانی است و ایجاد خانواده خوشحال بهترین راهکار مقابله با این هجمه‌ها است.

وی خانواده خوشحال را بهشت زودرس توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: زندگی دنیا آمیخته با شادی و رنج است، اگر نگاه ما به زندگی واژگونه باشد، مرتب غصه خواهیم خورد؛ کسانی که خداوند به ایشان توفیق می‌دهد که نگاهشان متمرکز به داشته‌های زندگی باشد، همواره در وادی شکر، شادی، لبخند و خوشحالی به سر برده، غرق در شادی خواهند بود.

لقمانی با تأکید بر این‌که بزرگ‌نمایی نداشته‌ها، در عین ایجاد شکوه، شکایت و ناشکری، انسان را گرفتار رنج و حسرت و افسوس خواهد نمود، یادآور شد: اگر انسان فرهاد باشد همه را شیرین خواهد دید؛ برای ایجاد فضای شاد در زندگی، در گام نخست باید از درون احساس شادی داشت. وقتی نگاه انسان نگاه شیرینی باشد همه برای او شیرین می‌شود.

وی با بیان این‌که در بسیاری از موارد ظاهر حوادث تلخ، باطنی شیرین دارد، یادآور شد: امام علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «دَارٌ بِالْبَلَاءِ مَحْفُوفَةٌ وَ بِالْغَدْرِ مَعْرُوفَةٌ» دنیا خانه‌ای است که با بلا، اندوه، غم و درد عجین شده است؛ باید مدیریت کنیم و کمتر اندوه در پیش‌گرفته با دست خودمان خود را گرفتار بلا و ماتم نکنیم؛ زندگی با تدبیر نیمی از شادی است.

لقمانی با بیان این‌که زندگی می‌تواند خوشحال‌کننده باشد، به شرطی که من و شما نگاه مثبت را در زندگی جریان دهیم، اظهار داشت: امام سجاد علیه‌السلام در دعای هفتم صحیفه سجادیه ضمن تأکید بر اهمیت نائل شدن به حسن نظر، مثبت نگری و نیک‌اندیشی می‌فرمایند؛ «وَ اکْسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِکَ».

وی با اشاره به این‌که دو روز در زندگی انسان، از بهترین روزهاست، یادآور شد: نخست روزی است که انسان به دنیا می‌آید و دومین روز مهم، روزی است که انسان می‌فهمد برای چه به دنیا آمده است. اگر نفهمیم چرا به دنیا آمده‌ایم، زندگی را در شهوت، خور و خواب خلاصه خواهیم کرد؛ انسان نیامده عمر کند بلکه باید رشد کند. چراکه عمر کردن را حیوانات هم بلد هستند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه ضمن اشاره به فرازهای پایانی زیارت‌نامه فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، زندگی، بندگی و آبرو را برجسته‌ترین داشته‌های انسان توصیف و بر اهمیت سعادت، سربلندی و سپید بختی در دنیا تأکید نمود و اظهار داشت: زیباترین حس سجده، زمزمه ذکر خدا بر روی زمین و شنیده شدن آن در آسمان‌ها است.

لقمانی به زیبایی‌ها و ظرفیت‌های زندگی دنیا در تجلی بخشیدن به بندگی ذات اقدس الهی اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: آبرو، شخصیت و سلامتی از مهم‌ترین رزق‌های انسان در دنیاست. در بهشت قصری است به نام کاخ شادمانی که تنها کسانی که در دنیا دل بچه‌ها را شاد نموده‌اند، بدان راه پیدا می‌کنند.

وی ضمن اشاره به روایتی از پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله، ارزش بالای آرامش خاطر در زندگی را موردتوجه قرار داد و اذعان داشت: اگر انسان به مرحله‌ای برسد که با داشتن تمام دنیا، ذره‌ای مغرور نشود و یا در صورت از دست دادن تمام دنیا، ذره‌ای مأیوس و مغموم نشود، در این صورت این فرد تجلی حیات طیبه و اوج آرامش خاطر بوده، در مسیر بهشت قدم بر خواهد داشت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در عین تأکید بر تأثیر نوع نگاه دررسیدن به آرامش در زندگی، تصریح کرد: طمع، حرص و زیاده‌خواهی در رقابت‌های دنیا از مهمترین علل زمین خوردن عقل انسان و بی‌آبرو شدن اوست.

وی ایجاد فضای گفتگو و شوخی‌های درون خانواده را از بهترین راهکارهای رسیدن به حال خوب توصیف نمود و اذعان داشت: در گفتگوها، کینه و بدبینی از بین رفته، نشاط در محیط خانواده تقویت می‌گردد. باید قدر داشته‌های خود را بدانیم.

لقمانی خودکنترلی و ایجاد تعادل در زندگی را از دیگر راهکارهای تقویت نشاط و خوشحالی دانست و با تأکید بر این‌که دور کردن زمینه گناه و پوشیدن لباس عفت و تقوا انسان را در مسیر نشاط و شادمانی قرار می‌دهد، خاطرنشان ساخت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام می‌فرمایند؛ «حلّوا أنفسكم بالعفاف»، وجود خود را با پاکی و پاک‌دامنی شاد کنید.