به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، به مناسبت سالروز شهادت امام محمد باقر علیه السلام به همت امور فرهنگی خواهران، مجلس سوگواری با سخنرانی خانم قاسمی و مداحی خانم محسن‌زاده روز گذشته در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر برگزار شد.

خانم قاسمی بابیان اینکه امام محمد باقر (ع) پنجمین اختر تابناک امامت و نخستین کسی بودند که پدر ومادر ایشان علوی و فاطمی بودند، اظهار کرد: امام محمد باقر علیه‌السلام پدرش امام زین العابدین (ع) فرزند امام حسین علیه السلام و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبی علیه السلام بود که از زنان با فصیلت و دانشمند بنی‌هاشم بود.

وی با اشاره به سخنی از جابربن عبدالله انصاری در مورد لقب ایشان گفت: مشهورترین لقب امام پنجم “باقر” به معنای شکافنده است که این لقب را پیامبراسلام (ص) پیش از ولادت ایشان به وی دادند.

کارشناس معارفی حرم اظهار کرد: ازدیگر القاب ایشان می توان به باقرالعلوم، شاکر، هادی و امین اشاره کرد.

وی تصریح کرد: امام محمد باقر علیه السلام به این علت باقر نامیده شدند که در علم، زهد و بزرگواری از همه برادرانش برتر و قدر و منزلتش بیشتر بود.

کارشناس معارفی حرم ابراز کرد: دوران زندگانی امامان معصوم(ع) با حوادث و رخدادهای گوناگون مقارن بوده است و امامان معصوم با خلفای ظالم مواجه بوده‌اند که امام محمد باقر علیه السلام نیز از این موضوع مستثنی نبودند.

قاسمی گفت: امام محمد باقر علیه السلام با پنج تن از خلفای اموی هم عصر بودند که در این دوران آرامش نسبی بر جامعه مسلمین حکم فرماشده بود و از شدت ظلم و ستمی که بر شیعیان می رفت کاسته شده بود. درچنین شرایطی بود که امام محمد باقر علیه السلام توانستند به تربیت شاگردان پرداخته و در راه نشر معارف اسلامی گام بردارد.

کارشناس معارفی حرم افزود: امام محمد باقر علیه السلام در عصرخود یک جنبش علمی را پدید آورد که در دوره امامت فرزندش به اوج خود رسید و تدوین دیدگاه‌های شیعه در رشته های گوناگون از جمله اخلاق، فقه، کلام و تفسیر در دوره امامت امام محمد باقر علیه السلام آغاز شد.

وی تصریح کرد: احادیث بسیاری در زمینه‌های مختلف مانند فقه، توحید، سنت نبوی، قرآن و اخلاق از امام محمد باقرالعلوم علیه السلام نقل شده است تاجایی که محمد بن مسلم ۳۰ هزار حدیث و جابر بن یزید ۷۰ هزار حدیث از امام نقل کرده‌اند.

کارشناس معارفی حرم با این توضیح که هرکسی ۴۰ حدیث حفظ باشد در آخرت در کنار فقها محشور می‌شود به چند حدیث از امام در راستای تکبر و خود بزرگ‌بینی، مشورت گرفتن از افراد باایمان اشاره کرد و با تاکید بر اهمیت امر به معروف و نهی ازمنکر، گفت: هرگاه خواستید فردی را از عمل خطایش آگاه و او را نهی کنید هرگز دچار خود بزرگ بینی و تکبر نشوید.

وی گفت: امر به معروف کنید به جهت نوع دوستی و از آن جهت منکر را نهی کنید که دلیلش دوست داشتن دیگران باشد.

قاسمی با اشاره به داستان حضرت موسی علیه السلام خاطرنشان کرد: ساحران کافر با دیدن معجزه عصای موسی علیه السلام توبه کردند و در لحظه به پروردگار یکتا ایمان آوردند.

وی با تاکید بر مشارکت در کارهای اجتماعی باهدف رضای خداوند، تصریح کرد: هرکاری که مخلصانه و برای رضای خدا انجام شود موثرتر خواهد بود.

قاسمی با اشاره به داستان شیخ عباس قمی گفت: زمانی که پدرش روایاتی را به نقل از علی اندرزگو امام جماعت مسجد برای فززندش عنوان کرد و با اینکه شیخ عباس قمی متوجه شد که آن مطالب از کتاب منازل الاخره که خود نویسنده آن بوده است می باشد اما به دلیل اخلاصی که داشت هرگز حتی به پدرش دراین رابطه چیزی نگفت، اخلاص شیخ عباس قمی سبب شد تا کتاب مفاتیح الجنان وی در کنار کتاب قرآن و در هرخانه‌ای قرار گیرد.

کارشناس معارفی حرم، اخلاص را به قندی که در آب حل می‌شود تشبیه کرد و گفت:قند به هنگام حل شدن در آب، اثر فیزیکی خود را از دست می‌دهد اما نتیجه‌ای که به جای می گذارد شیرینی آب است.

قاسمی باتاکید بر توجه ویژه مؤمن به اخلاص در تمام امور فردی و اجتماعی، خاطر نشان کرد: آثار وبرکات زیاد عمل خالصانه همواره ماندگار است.