به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی سرلک، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تأکید بر اهمیت حرکت در خط و مسیر غدیر، به دوران غدیر خم و علل عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام توسط عده‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: زیارت جامعه کبیره امام هادی علیه‌السلام منظومه و دایره المعارف امام شناسی است که در فرازی از آن پاسخ پرسش بزرگ علل عدم پذیرش ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام توسط عده‌ای موردتوجه قرارگرفته است.

وی اظهار داشت: امام هادی علیه‌السلام در زیارت جامعه کبیره می‌فرمایند؛ کسانی می‌توانند زیر چتر امیرالمؤمنین و اولاد علی علیه‌السلام بروند که به حقیقت توحید و خداخواهی واقعی دست‌یافته باشند. کسانی که صرفاً در ظاهر خدا را می‌پرستند، هیچ‌گاه به حقیقت توحید دست نیافته و در بزنگاه‌های تزاحم منافع از علی علیه‌السلام صرف‌نظر و در برابر حسین علیه‌السلام شمشیر می‌کشند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این‌که انسان‌هایی که در ارتباط باخدا، از خودشان صرف‌نظر می‌کنند، می‌توانند حامی جایگاه امامت و ولایت باشند، اظهار کرد: حتی کسانی که در مدار عبادت قرار داشته، صرفاً به رعایت ظواهر اخلاقی بسنده و گرفتار دام و کمند نفس هستند، ظاهر خود را صرفاً به حجبی برای باطن خود قرار داده، در میدان عمل درمانده خواهند بود.

سرلک با بیان اینکه متأسفانه برخی از انسان‌ها روح نمازشان را نفس و لذت‌های نفسانی تعریف نموده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از ما دررسیدن به مرز منافع، خدای‌نکرده اعمالی به نام غر زدن و کفر نعمت را بر دوش می‌گیریم؛ تمام غصه و قصه غدیر از این نقطه آغاز شد؛ کسانی ولایت امیرالمؤمنین را نپذیرفتند که تا مرز منافع خود بیشتر پیش نرفته بودند.

وی تصریح کرد: تمام داستان غربت امیرالمؤمنین دنیاخواهی انسانی‌هایی بود که صرفاً به ظواهر دینی پیچیده شده بودند؛ خوارجی که ظاهر دینی‌شان چند برابر ولایتمداران واقعی بود، با مقدس نمایی و تمسک به کلمات جالب و نشانه‌ها و علامت‌های دین‌مداری ظاهرگرا دقیقاً جریان مخالف خدا را تقویت می‌کردند، چراکه در برابر حق و سخن حق پذیرش و گوش شنوایی نداشتند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در غدیر تاریخی که در حجه‌الوداع رقم خورد، باقی بماند، معلوم نیست بتواند زیر بار چتر ولایت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام خود را مصون بدارد؛ چراکه ظواهر دینی برای تجلی باطن روحانی و معنوی است و عبادت نیز تمرین ولایت است.

سرلک با بیان این‌که ما در نماز جماعت که عقب و جلو افتادن از امام جماعت حرام است، تمرین هماهنگی و رزمایش پرستش واقعی خدا را فرامی‌گیریم، اظهار داشت: در نماز جماعت ساختاری وجود دارد که در آن هماهنگی، پیروی و ولایت اصالت دارد و جامعه را به امت اسلامی تبدیل می‌کند. چراکه حقیقت ولایت آهنگ بندگی با محوریت ولی خداست.

 وی افزود: کسانی که در غدیر تاریخی بمانند و این را صرفاً یک آئین تصور کنند، از جریان پرستش جامانده از امیرالمؤمنین فاصله خواهند گرفت. انسان‌هایی توانستند آهنگ بندگی را به نیکی بنوازند که به غدیر نگاه ابدی و هدایتی داشته، با همه وجود و تمام قدرت در طراحی میدان عمل ورود نمایند. امیرالمؤمنین و اولاد ایشان « وَدَاعِيًا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِيرًا»[۱] بوده، دست ما را در دستان خداوند متعال قرار می‌دهند.

سرلک در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این‌که ما به غدیر نیاز داریم و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام حق خدایی شده را به انسان بازگرداند، تصریح کرد: غدیر نقطه تلاقی انسان باخدا و جایی است که انسان را از هرآن چه غیر خدایی است خلاص می‌کند. ما به غدیر احتیاج داریم چراکه انسانیم و در شب‌های سیاه و تاریک روزگار، باید دنبال چراغ هدایت باشیم؛ .جامعه بی علی علیه‌السلام جامعه بی‌مروت و جامعه‌ای بی‌مقصد و پر از دعواست.


[۱]آیه ۴۶ سوره احزاب