به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد لقمانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به موضوع خانواده و راهکارهای رشد و تعالی آن، به ویژگی‌های خانواده بهشتی اشاره نمود و اظهار داشت: خانواده بنیادین‌ترین مجموعه زیست انسانی است که دشمنان در سده اخیر هجمه‌های زائدالوصفی را برای گسستن این بنیان حیاتی سعادت بشر دنبال نموده اند.

وی ضمن اشاره به شکل‌گیری انواع ارتباطات انسانی و ازدواج، با بیان این‌که نام سیاه‌ترین ازدواج را ازدواج سفید می‌گذارند، خاطرنشان ساخت: خانواده از نظر آموزه‌های دینی از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده، برای نگاه محبت‌آمیز همسر به همسر و پدر و مادر نسبت به فرزند ثواب‌های حیرت‌آوری ذکر شده است، مانند این روایت که فرمودند مردی که لحظه‌ای به همسرش کمک کند، ثواب هزار سال عبادت قبول‌شده را نصیب خود ساخته است.

لقمانی با بیان این‌که اگر پدر و مادری که فرزندشان را از روی محبت ببوسند، ثواب ۵۰۰ سال عبادت  را دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: خداوند متعال برای بهشتی کردن انسان میانبرها و راهکارهای زیادی را ترسیم نموده است.

وی ضمن اشاره به ویژگی‌های خانواده بهشتی، با تأکید بر این‌که تا بهشتی نباشی بهشتی نمی‌شوی، خاطرنشان ساخت: خداوند متعال در آیه شریفه ۴۷ سوره حجر می‌فرمایند «وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا عَلَى سُرُرٍ مُتَقَابِلِينَ؛ کینه‌ها را از سینه‌های بهشتیان می‌گیریم و وارد بهشتشان می‌کنیم».

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این‌که بهشتیان شب‌هنگام پیش از خواب تمام کینه‌ها را از دل می‌زدایند، اظهار داشت: اگر در دنیا خود را میهمان خداوند متعال حساب کنیم، ذره‌ای حسرت، حسد، حرص و بدبینی و بدگویی به دل راه  نخواهیم داد.

لقمانی عبور از سلسله‌ای از خوشی‌ها را از پیش‌نیازهای رسیدن به خوبی‌ها توصیف نمود و اذعان داشت: زندگی مادی و عادی انسان با شهوت‌ها عجین شده است؛ کسی که به فرهنگ دینی تمسک جسته باشد، برای درک خوبی‌ها و باز شدن ابواب رحمت الهی، محدودیت خودساخته برای خودش فراهم می‌سازد.

وی با بیان این‌که مؤمن برای درک زیبایی و خوبی‌های هستی، از لذت‌های زودگذر و خوشی‌های ظاهری دنیا عبور می‌کند، خاطرنشان ساخت: به جرات می‌توان گفت؛ کسانی که مبتنی بر فرهنگ دینی زندگی می‌کنند، حتی لذات عادی و مادی ایشان نیز بیشتر از دیگر افراد است؛ چراکه هرکسی حالش با خدا بهتر باشد، با خود و اطرافیان رابطه‌ای خوب خواهد داشت.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تأکید بر این‌که تمام واجبات و مستحبات به انسان شادی و نشاط داده و سرور دل را افزایش می‌دهد، خاطرنشان ساخت: در محیط و خانواده بهشتی همه‌چیز مبتنی بر آرامش شکل‌گرفته و حرف بیهوده‌، غیبت و تهمت در آن جایی ندارد.

وی به تأثیر کلام بر انسان‌ها اشاره نمود و با بیان این‌که گاهی یک کلمه می‌تواند زندگی را نابود سازد، اذعان داشت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله در سخنانی ضمن تأکید بر جایگاه اخلاق می‌فرمایند؛ «خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لاَِهْلِهِ وَاَنَا خَيْرُكُمْ لاَهْلى ما اَكْرَمَ النِّساءَ اِلاّ كَريمٌ وَ لااَهانَهُنَّ اِلاّ لَئيمٌ؛ بهترين شما كسى است كه براى خانواده خود بهتر باشد و من از همه شما براى خانواده‌ام بهترم، زنان را گرامى نمی‌دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمی‌کند،مگر شخص پَست و بی‌مقدار».

لقمانی ضمن اشاره به حدیثی محبت و مهرورزی را از رسالت‌های نبوی توصیف و با تأکید بر این‌که همه انسان‌ها در روز مرگ آرزو می‌کنند که ای‌کاش بیشتر به خود و اطرافیان محبت می‌داشتند، اظهار داشت: انسان با واژه‌ها، عبارات و کلماتی که به کار می‌برد، می‌تواند بهشتی بودن خود را تشخیص دهد. گاهی انجام کارهای کوچک، انسان را در وادی بهشتی شدن قرار می‌دهد.