به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله میرباقری، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، در ادمه بیان نکاتی از آیات سوره آل عمران و اشاره به داستان جنگ احد، بر اهمیت دوری از حزن و سستی در مواجهه با حادثه های سخت تصریح نمود و ابراز داشت: در کوره داغ صحنه های سخت، مؤمن و منافق از هم جدا و مؤمنین خالص می شوند و جلا می‌یابند.

وی با تاکید بر این که اگر مومن دست قدرت الهی را در پس صحنه‌های زندگی مشاهده کند، در سخت‌ترین شرایط استقامت و پایداری خواهد نمود، اظهارداشت: رسیدن به سخت ترین شرایط، طرحی الهی است که شکست مومنین در آن هیچ معنایی ندارد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت حادثه عاشورا را سخت ترین صحنه تاریخ بشریت توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: وقتی حادثه ای به عظمت عاشورا اتفاق افتاد، اهل بیت علیهم السلام استوارتر قدم برداشتند و امام زمان(عج) نیز در بستر این حوادث عظیم، عالم را مدیریت خواهند نمود.

میرباقری در ادامه به فرازهایی از تاریخ رشادت مومنین در سخت‌ترین شرایط به ویژه حادثه عظیم عاشورا اشاره نمود و خاطرنشان ساخت: کاروان اسرای عاشورا در سخت ترین اسارت، در مقابل وحشتی که بنی امیه ایجاد نموده بودند؛ هیچ خوف و ضعفی از خود نشان ندادند و همواره استوار و محکم در مقابل دشمن ایستادگی و مسیر تبیین نهضت حسینی را در پیش گرفتند.

وی با تأکید بر این که وقتی انسان بزرگ شود، طرح نصرت و وعده های قطعی الهی را مشاهده و دست خدا را با خود همراه خواهد دید و در سخت ترین شرایط «لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْکُلْ» خواهد بود، اظهار داشت: اگر با قرآن انس داشته و در آیات الهی سیر کنیم، در سخت ترین حالات و صحنه ها، همواره احساس عزت، پیروزی و استقامت خواهیم داشت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن تبیین فرازهایی از زیارت ناحیه مقدسه، با بیان این که در روایات اسلامی بر قرائت برخی از آیات در کنار گودی قتلگاه سید الشهدا علیه السلام تأکید شده است، اظهار داشت: توجه به این آیات نوع نگاه و دستگاه محاسبه انسان را تغییر می دهد و در مواجهه با حوادث سخت احساس سستی نداشته، در یاری ولی خدا محکم و استوار خواهد بود.

میرباقری در تبیین آیه شریفه « أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِيرٌ»[۱]، تاویل این آیه شریفه را وجود نازنین امام زمان(عج) و اذن الهی ایشان در انتقام از خون سید الشهدا علیه السلام دانست و خاطرنشان ساخت: حضرت وقتی برای خون خواهی اقدام می‌کنند، کسانی که همچنان راه ظلم و گمراهی پدرانشان را در پیش گرفته در مقابل حضرت ایستادگی می‌کنند، مورد انتقام ولی خدا قرار خواهند گرفت.

وی پایان عاشورا را پیروزی قطعی حق الله دانست و با تأکید بر این که پایان هر بندگی و اخلاصی، پیروزی مطلق است، تصریح کرد: ذات اقدس الهی در آیه ۱۶۹ سوره آل عمران می‌فرمایند؛ «وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»؛ خداوند متعال در داستان جنگ احد تأکید می‌کنند که مجاهدان در راه الهی پیروز صحنه‌های سخت هستند و شهدا نیز زندگانی هستند که از فضل الهی ارتزاق می‌کنند.

میرباقری با بیان این که حضور در مجلس عزای حسینی انسان را مشمول دعای اهل بیت علیهم السلام و رحمت واسعه الهی نموده، نفس آدمی را تطهیر می‌سازد، خاطرنشان ساخت: توجه به محاسبات الهی انسان را از سستی در خدمت به دین الهی باز می‌دارد؛ چرا که غلبه و پیروزی از آن یاری رسانان دین خداست.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در بخش پایانی سخنان خود ضمن تبیین فرازهایی از آیات ۴۲ تا ۴۷ سوره مبارکه ابراهیم، این آیات را از دیگر آیاتی برشمرد که در روایات بر قرائت آن در گودی قتلگاه تصریح شده است.

وی در اشاره به آیه شریفه «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ»[۲] با تأکید بر این که تمام مکر و حیله دشمنان جزئی از طرح بزرگ الهی است، یادآور شد: جبهه غالب، انبیا و رسولان الهی هستند و زمانی که شمشیر انتقام الهی بیرون بیاید «إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ» تجلی یافته « وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ»[۳] روی خواهد داد.

میرباقری در پایان سخنان خود در تبیین آیه شریفه « مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا»، تصریح کرد: کسانی که صدق در وعده داشته به پیمان خود با خداوند متعال عمل نمایند؛ به درجه عباد الله که از درجات والاست نائل آمده، صحنه شهادت برایشان گشوده خواهد شد.


[۱] آیه ۳۹ سوره حج

[۲] آیه ۱۴ سوره فجر

[۳] آیه ۲۲۷ سوره شعراء