به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، ضمن تأکید بر اهمیت بحث حیا در اندیشه اسلامی، به حدیث «إذا لم تستحي فاعمل ما شئت» اشاره نمود و اظهار داشت: رسول الله صلی الله علیه و اله در این روایت می فرمایند؛ «اگر حیا نداری هرکاری می خواهی انجام بده»؛ در این میان نه تنها امر به «فاعمل» برای تهدید عذاب آمده است؛ بلکه منظور این است اگر حیا از خانواده و جامعه‌ای دور شود، هر کار ناشایستی از آن فرد و جامعه صادر خواهد شد و دیگر نمی توان به کسی اعتماد نمود.

وی با بیان این که اگر در خانواده‌ای بی‌حیایی ترویج شود، اهل  آن خانواده بزرگترین زشتی ها را رقم خواهند زد، تصریح کرد: بدترین انسان‌ها، کسانی هستند که ترویج بی‌حیایی می‌کنند؛ چرا که ترویج بی‌حیایی، جامعه را به تباهی و نابودی کشانده، کرامت های انسانی را نابود می سازد. با ترویج بی حیایی امیدها از بین رفته، ناملایمات جامعه گسترش زاید الوصفی پیدا خواهند نمود.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن اشاره به روایتی از رسول الله صلی الله علیه و آله با بیان این که سمت و مسئولیتی که انسان در جامعه ای به دست می آورد، امانتی است که آدمی را پاسخگو می سازد، اظهار داشت: متاسفانه در جامعه ما برخی افراد، سال ها سمت و مسئولیتی را برعهده می گیرد و بعد از اتمام مسئولیت، برای فرار از پاسخگویی نسبت به امانتی که در دست داشتند، به اپوزسیون جامعه اسلامی تبدیل می‌شود.

وی در اشاره به تاریخ اهل بیت علیهم السلام به ویژه مولی الموحدین علی علیه السلام، تقویت جریان های انحرافی و نفاق را تنها یکی از آثار اپوزسیون شدن مسئولان جامعه اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: اگر بی حیایی در جامعه‌ای رواج پیدا کند، آحاد آن جامعه هیچ شرمی از وجدان، مردم و خدا نخواهند داشت؛ این رویکرد در پوشش، رفتار، گفتار و نگاه‌ها نمود پیدا خواهد کرد.

ترویج بی حیایی؛ تسلط پست‌ترین انسان ها بر جامعه

میرهاشم حسینی با تأکید بر این که ترویج بی حیایی در جامعه‌، تسلط پست‌ترین افراد را به دنبال خواهد داشت، اذعان داشت: وجود مبارک امام صادق علیه السلام در تفسیری به معنای عمیق‌تر حدیث «إذا لم تستحي فاعمل ما شئت» اشاره نموده می فرمایند؛ اگر حیا در جامعه‌ای نباشد، نه تنها افراد بی حیا مسلط و کارهای زشت از آن جامعه صادر خواهد شد، بلکه ارزش کار خوب نیز در آن جامعه از بین خواهد رفت.

وی از بین بردن آبروی کارهای خیر را از جمله آثار فعل بی حیاها توصیف نمود و اذعان داشت: اشخاص خائن که هیچ شرمی از مردم نداشته، توجهی به حق الله و حق الناس ندارند، در کارهایی که انجام می دهند، کارهای خیر را هم خراب و بدنام می سازند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: کسی که بی حیاست و ترویج بی حیایی می کند، از انجام هیچ شری عبایی ندارد و نه تنها امنیت فکری، اقتصادی و فرهنگی جامعه را از بین می برد؛ بلکه تمدن در چنین جامعه‌ای به مذبح برده می‌شود.

ترویج بی حیایی مهمترین شیوه بنی امیه

وی ترویج بی حیایی را مهمترین شیوه و روش بنی امیه برای انحراف جامعه اسلامی دانست و تصریح کرد: روش بنی امیه برای این که حسین بن علی ها به مسلخ کربلاها برود، بی حیایی را در جامعه رواج می داد؛ اگر بی‌حیای رواج پیدا کند، هیچ شرمی در جامعه وجود نخواهد داشت و انسان‌های سالم و پاکدامن و کسانی که از لقمه‌های حرام به دور بودند، ذلیل می‌شوند.

میرهاشم حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به روایت « وَ لَوْ کانَ الْحَیاءُ صُورَةً لَکانَ الْحُسَینَ » از پیامبر اعظم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله اشاره نمود و اذعان داشت: جریان وجود مبارک اباعبدالله الحسین علیه السلام در اوج حیا، زیباترین تابلو تاریخ را در کربلا به تصویر کشیدند؛ حضرت نه فقط «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمالًا»، بلکه «مَا رَأَیْتُ إِلَّا جَمِیلًا» را در اعلاترین مرتبه به منحصه ظهور و بروز رساندند.

کربلا تقارن زشت ترین و زیباترین تابلوهای هستی

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: جریان بنی امیه برای این که در جامعه اسلامی، بیشترین ضربه ها را به انقلاب رسول الله صلی الله علیه و آله بزند، از طریق ترویج بی حیایی وارد شد؛ کربلا تقارن زشت ترین و زیباترین تابلوهای هستی است. در این صحنه مروجان بی‌حیایی در مقابل باحیاترین انسان‌ها ایستادگی کردند.

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان روایتی از امام صادق علیه السلام، حیا را اصل و ریشه تمام کرامت های اخلاقی و انسانی توصیف نمود و اذعان داشت: ترویج حیا و شرم، تجلی زیباترین بزرگواری های اخلاقی و کرامات انسانی است.

میرهاشم حسینی با تاکید بر این که برای تربیت قهرمانان مدافع وطن و نوامیس ملت، باید حیا در جامعه رواج پیدا کند، خاطرنشان ساخت: اگر بی حیایی در جامعه رواج پیدا کند، به هر گوشه‌ای از وطن که هجمه‌ای صورت گیرد، جامعه محروم از انسان‌های با صفا و صادق برای دفاع از وطن خواهد بود.