به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حیدری کاشانی، شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، فضیلت شکرگزاری را فضیلتی بنیادین در تربیت قرآنی و اهل بیتی دانست و با بیان این که رکن اصلی در تربیت حسینی تربیت شاکرانه و شکورانه است، اظهار داشت:  اگر می خواهیم تربیت و سلوک الی الله ما قرآنی و اهل بیتی رقم بخورد، باید در تربیت شکورانه و تولید شخصیت شکور سرمایه گذاری حداکثری داشته باشیم.

وی ضمن اشاره به فرازهایی از آیات الهی و اندک بودن بندگان شکور خداوند، با بیان این که برای رسیدن به بندگی شکورانه الهی باید تلاش نماییم، خاطرنشان ساخت: بهشت برین الهی جایگاه شکوران و شکرگزاران بوده درجات بهشت وابسته به میزان شکرگزاری انسان‌ها تعیین می شود.

حیدری کاشانی با تاکید بر اینکه بالاترین سرمایه گذاری در تمام مراکز فرهنگی و آموزشی باید مبتنی بر تربیت انسان شکورانه ترسیم گردد، خاطرنشان ساخت: اگر انسان به فضیلت شکرگزاری آراسته نشود و این فصیلت را در خود پرورش ندهد در خواب غفلت خواهد بود؛ بیداری انسان با حقیقت ذکر و شکر اتفاق می‌افتد.

وی در اشاره به آیه شریفه « وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»[۱] با بیان این که شکر نعمت الهی، ظرف وجودی انسان را برای کسب معارف و تمام نیازهای دنیوی و اخروی توسعه می‌دهد، خاطرنشان ساخت: عذاب و سختی و گرفتاری برای ناشکر هم در دنیا و هم در آخرت شدید است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر ضمن اشاره به فرازهایی از دعای نخست صحیفه سجادیه، با تأکید بر این که همانطور که انسان شکرگزار درجات بهشت را تا عالی‌ترین درجه که مقرب‌ترین ملائکه الهی بدان راه ندارند، می‌تواند طی کند؛ ناشکری نیز مراتب و درکات سقوط انسان را تا انتهای جهنم می‌کشاند.

وی با بیان این که جامعه شاکر به تمام سعادت‌ها، برکت‌ها و عزت‌ها دست می یابد و جامعه ناشکر نیز گرفتار فلاکت می‌شود، اذعان داشت: انسان ناشکر در نخستین سقوط از حد انسانیت خارج و وارد حدود حیوانیت می‌گردد، ادامه این روند او را حتی پست‌تر از حیوان می‌سازد. انسان ناشکر، در طغیان و عصیان به جایی می رسد که از تمام انسانیت تنها چهره آن برایش باقی می‌ماند و قلب آن قلب تپنده شیطان خواهد بود و روحیه حیوانان وحشی نیز در وجود او تجلی پیدا خواهد کرد.

حیدری کاشانی بحث شیطان شناسی و شیطان ستیزی را حلقه مفقوده حوزه، دانشگاه ها و رسانه ها توصیف نمود و اذعان داشت: هدفگذاری اصلی شیاطین و نظامات و رسانه های شیطانی در خارج سازی انسان از وادی شکر و ناشکرپروری، تولید شیطان های انسان نما است. لذا تمام هم و غم تربیت قرآنی و دینی بر تربیت انسان های شاکر استوار است.

وی ضمن اشاره به چهار مرتبه شکرگزاری اعم از قلبی، عقلی، زبانی و عملی، با تأکید بر این که انسان در شکرگزاری به جایی می رسد که در بزم و تقرب الی الله ملائک حضور خود را مزاحم خلوت عاشقانه شاکر با ذات اقدس الهی می بینند، خاطرنشان ساخت: امام حسین علیه السلام در دعای عرفه با روش و منش شاکرانه ضمن بازشماری نعمت‌های الهی، بر پرورش عقل برای فهم نعمت ها و این که انسان غرق در نعمت‌های الهی است، تاکید می فرمایند. تا کسی این را نفهمد فکر و عقل او حسینی نخواهد شد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت اظهار عجز و ناتوانی در شکرگزاری نعمت های الهی تصریح نمود و با تأکید بر این که اظهار تواضع و خضوع و خاکساری درمقابل نعمت های الهی انسان را به مرتبه شکرگزاری قلبی رهنمون می سازد، تصریح کرد: تمرکز روی نعمت‌های الهی مطالبه‌ای قرآنی و اهل بیتی است.

حیدری کاشانی در بخش دیگری از سخان خود با بیان این که انسان شاکر به تمام خوبی های دنیا و آخرت می رسد و ناشکر نیز از تمام خوبی های دنیا و آخرت محروم می ماند، اظهار داشت: اصل شکرگزاری مساوی با برکت و فزونی و فراوانی است. انسان شاکر مستحق دریافت تمام فراوانی‌ها، فزونی‌ها و برکت‌ها می شود.  چرا که شکر عین فراوانی و زیادت است.

وی تعلیم شکرگزاری را از رسالت های تربینی والدین نسبت به فرزندان دانست و با تاکید بر این که ادب شاکرانه و شکورانه باید بر سر سفره ها به تمام کسانی که بر سر آن نشسته اند منتقل شود، یادآور شد: در بیان شکر نعمت واژه الحمدلله موضوعیت دارد و هیچ چیزی جای لفظ الحمدلله را نمی گیرد؛ در روایتی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند، وقتی انسانی الحمدلله می گوید خداوند متعال مباهات و افتخار می‌کنند و به ملائکه می فرمایند، بنده مرا بنگرید که هدیه‌ای بی قیمت که نمی توان ارزشگذاری نمود را به من داد، گواه باشید من هم با هدیه های بی قیمت آن را جبران خواهم ساخت.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که لفظ عظیم الحمدلله، تمام حمد، شکر، ثنا، سپاس و ستایش الهی، حتی حمد و ثنای الهی نسبت به خودشان را در بر می گیرد، خاطرنشان ساخت: در تربیت شکورانه و اهل بیتی الحمدلله رب العالمین همواره باید بر زبان مان جاری باشد.

حیدری کاشانی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر اهمیت تمرکز بر روی یکایک نعمت های الهی به تشریح برخی از نعمت های الهی پرداخت.


[۱]آیه ۷ سوره ابراهیم