به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی در دیدار علی استادهاشمی رئیس‌کل بیمه مرکزی و جمعی از مدیران صنعت بیمه کشور که پیش از ظهر امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد اظهار کرد: صنعت بیمه از امور عقلایی مورد تأیید شارع است که باید بر اساس مکتب و عقاید اسلامی بومی‌سازی شود.

 وی با بیان اینکه مردم باید مشروعیت بیمه‌ها را درک کنند و به احکام و حدود و ثغورش ملتزم باشند، گفت: پولی که بیمه‌ها از مردم می‌گیرند در مقابل تعهدی است که بیمه به مردم می‌دهد؛ بنابراین بیمه به‌محض دریافت آن پول مالک می‌شود و آن تعهد به ضمه شرکت‌های بیمه‌ای می‌آید که در صورت بروز حوادث جبران خسارت کنند.

 تولیت حرم مطهر بانوی کرامت ابراز کرد: شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند با به جریان انداختن منابعی که در اختیار دارند کسب درآمد کنند؛ ولی باید توجه داشته باشند که کار اصلی آنها تجارت و کسب سود نیست؛ بلکه وظیفه اصلی بیمه‌ها خدمت‌رسانی به مردم است و باید کاملاً آماده باشد تا در صورت بروز حادثه به تعهداتش عمل کند.

 وی با بیان اینکه بیمه‌کنندگان مراقبت می‌کنند که تا جای ممکن خسارت نبینند و از بیمه استفاده نکنند، افزود: همان‌طور که بیمه‌کننده‌ها مراقبت می‌کنند شرکت‌های بیمه‌ای نیز باید برای جلوگیری از وقوع حوادث و کمترشدن سوانح هزینه کنند؛ زیرا این هم به نفع خود شرکت‌های بیمه‌ای است و هم به نفع مردم.

 آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه فرهنگ بیمه‌گری باید در میان مردم و متولیان بیمه ایجاد شود، گفت: مردم وقتی خود را در برابر حوادث مختلف بیمه می‌کنند با آرامش بیشتری زندگی می‌کنند و این در سطح کیفیت زندگی جامعه تأثیرگذار است.

 در ابتدای این دیدار استادهاشمی رئیس‌کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در ماه جاری به مدت یک ماه بخشودگی جرایم بیمه‌های موتورسیکلت را خواهیم داشت افزود: در حال رایزنی هستیم که به موتورسیکلت‌های صفرکیلومتر در صورت اقدام برای بیمه ۲۰ درصد تخفیف بدهیم.

 وی با بیان اینکه صنعت بیمه یک ریال از دولت بودجه نمی‌گیرد و وابسته به دولت نیست، افزود: بالای ۳۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم در صنعت بیمه مشغول به کار هستند و اگر فرهنگ بیمه در میان مردم ترویج شود در هنگام وقوع حوادث بار بزرگی از دوش دولت و مردم برداشته می‌شود.

 در ادامه مجید مشعلچی فیروزآبادی قائم‌مقام رئیس‌کل بیمه مرکزی، صنعت بیمه را از مردمی‌ترین صنایع کشور دانست و گفت: در دو بخش بیمه درمانی و بیمه شخص ثالث تراز بیمه‌ها در کشور منفی است و بیشتر از پولی که از مردم دریافت می‌کنند به مردم پرداختی دارند.

 وی افزود: در مجموع ۳۹ شرکت بیمه‌ای در کشور فعالیت دارند که ۵ وظیفه تنظیم‌گری، صیانت، نظارت، حمایت و هدایت در امر بیمه‌گری را به نمایندگی از دولت بر عهده دارند.

 قائم‌مقام بیمه مرکزی گفت: در ۸ماهه نخست امسال ۴۳ میلیون فقره پرونده صدور بیمه‌نامه و به همین تعداد پرونده پرداخت خسارت داشته‌ایم و برآورد ما این است که تا پایان سال حدود ۷۰ میلیون پرونده داشته باشیم.

 وی با اشاره به عدم بیمه‌گری مخصوصاً در حوزه موتورسواران گفت: از مجموع ۱۱ میلیون موتورسوار ۱۰ میلیون بیمه ندارند و این مشکلاتی را ایجاد کرده است و از طرف دیگر سازمان‌ها و نهادهای دولتی، املاک، اموال و مسئولیت‌های دولتی کمتر به سمت بیمه‌گری حرکت کرده‌اند که باید این فرهنگ تقویت شود.