به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، نشست جمعی از فعالان و مؤسسات مردمی قرآنی کشور با سخنرانی حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم مشاور رئیس جمهور، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگی قرآنی کشور و حضور مدیران مؤسسات قرآنی ظهر امروز در سالن امام خامنه ای حرم مطهر بانوی کرامت برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در این نشست با اشاره به اینکه دشمنان در عرصه جنگ نرم با تمام توان خود به نبرد فکری و عملی با جبهه حق آمده‌اند، اظهار کرد: در این شرایط اجتماع فعالان قرآنی کشور برای هم‌افزایی و همبستگی در ایجاد انس عمومی با قران کریم بیشتر ضرورت پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری قبل از انقلاب یک دوره عقاید اسلامی را با استناد به متن آیات قران کریم بیان کردند، افزود: ما امروز نیاز جدی داریم که اصول عقاید مبتنی بر قران کریم که برگرفته از طرز فکر و بیان ولی جامعه باشد را به جامعه تزریق کنیم و این اتفاق جز با هم‌افزایی همه نهادهای مردمی و دولتی شکل نخواهد گرفت.

 استاد تفسیر قرآن کریم با بیان اینکه امروز همه دستگاه‌های دولتی و مردمی پای کار هستند تا این عملیات اتفاق افتد، گفت: رویکرد این عملیات به این صورت است که ۳۰ آیه منتخب از قران کریم انتخاب شده و هر آیه در یک روز از ماه مبارک رمضان برای مردم بیان می‌شود و هر روز یک آیه و یک محتوا برای همه مبلغان، نهادها و اعتاب مقدس در نظر گرفته شده تا با برگزاری مسابقات و طراحی‌های مختلف روی آن مانور دهند تا بتوانیم این هم‌افزایی را انجام دهیم.

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب صریحاً فرمودند امروز بیش از حوزه‌های اقتصادی و امنیتی هجمه تبلیغاتی به ما صورت می‌گیرد و دشمن در پی قبضه افکار عمومی با جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی است.

 وی علاج مواجهه با هجمه فرهنگی و تبلیغاتی دشمن را در جهاد تبیین دانست و گفت: امروز جهاد تبیین بالاترین ضرورت کشور و مهم‌ترین مطالبه مقام معظم رهبری است و با رصدی که در بیانات مقام معظم رهبری انجام‌گرفته ایشان ظرف دو و نیم سال گذشته بیش از ۲۵۰ بار تصریح به‌ضرورت و اولویت جهاد تبیین کرده‌اند که بسیار بیشتر از سایر موضوعات مهم کشور است و این برای ما وظیفه درست می‌کند.

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به مجاهدت‌های مؤسسات قرآنی در زمینه جهاد تبیین، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند اساس برنامه راهبردی اسلام تبیین است و در جای دیگر فرمودند تنها روش اسلامی تبیین است و پیامبر (ص) نیز بسیاری از گره‌های پیچیده و سنگین جامعه را با تبیین باز می‌کردند.

 وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تبیین را مسئله اول امروز جهان اسلام و به‌خصوص کشور خودمان می‌دانند، افزود: ضرورت جهاد تبیین یک ضرورت فرامرزی است که باید با محوریت قرآن کریم انجام شود.

 قمی با بیان اینکه قران حکم داروخانه‌ای را دارد که باید باتوجه‌به نیاز جامعه داروی مناسب را از آن برداشت کرد، گفت: باید باتوجه‌به نیازهای جامعه، محتوای مناسب از قرآن استخراج شود و با هم‌افزایی فعالان قرآنی و استفاده از همه ظرفیت‌ها به مردم تبیین شود و مردم طعم پیروی از سیاست‌های قرآنی را درک کنند.

 وی بر لزوم گسترش دایره مخاطبان قرانی تأکید کرد و گفت: پیشنهاد من این است که هم‌افزایی مؤسسات و ظرفیت‌های قرانی کشور حول محور امر جامع جهاد تبیین شکل گیرد و یک جهاد تبیین قرآنی رقم بخورد و به قرآنی‌تر شدن جامعه کمک کند و سطح سواد قرانی جامعه را بالا ببرد.

 رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تأکید کرد: اگر قرار است اجتماع مؤمنانه رقم بخورد چه‌بهتر که سر تکلیف امروز جامعه باشد که همان جهاد تبیین است رقم بخورد و یک جهاد تبیین قرآنی در جامعه شکل بگیرد.

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مصطفی حسینی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و مدیر جامعه قرآنی عصر اظهار کرد: باتوجه‌به نزدیک‌شدن ماه مبارک رمضان و ضرورت تعریف یک عملیات مشترک برای ایجاد هم‌افزایی و همبستگی در جامعه اسلامی با تمسک به آیات قران کریم از فعالان و تأثیرگذاران قرآنی کشور دعوت به عمل آمد تا در قالب یک نشست به برنامه‌ریزی هرچه بهتر و جامع‌تر پیرامون اجرای طرح‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان کمک کنند.

 دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ادامه داد: در قالب این طرح قرار بر این است که مجموعه‌های دولتی زمینه‌سازی کنند تا مؤسسات قرآنی مردمی و فعالیت‌های قرآنی مردمی بیشتر دیده شوند و زمینه حضور حداکثری مردم در فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان فراهم شود.

 در پایان این نشست نیز مدیران مؤسسات قرآنی کشور به ارائه پیشنهادها خود برای اجرای طرح‌های قرانی در ماه مبارک رمضان پرداختند که از جمله آنها می‌توان به استخراج اندیشه‌های قرآنی از متن قران کریم، جمع‌خوانی آیات منتخب هر جزء و تدبر در آن، انتخاب فرازهایی کوتاه و تأثیرگذار از قرآن کریم برای نشر در جامعه، استفاده از اتاق فکر برای انتخاب آیات، جذاب‌سازی مفاهیم قرآنی و استفاده از کتاب صوتی برای انتقال مفاهیم، اجرای طرح‌های درختی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی اشاره کرد.