به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر بیست و چهارمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سلحشوری‌های ملت فلسطین و مطالبه‌گری نسل جدید این سرزمین، به فرازهایی از آیات الهی اشاره نمود و ابراز داشت: قرآن کریم در آیات ۳۸ تا ۴۰ سوره حج به شرایط مشابه مسلمین در سال‌های آغازین اسلام و ملت فلسطین در سال‌های گذشته اشاره می‌کند.

 وی با تأکید بر این که خداوند متعال همیشه از مؤمنان دفاع می‌کند از انسان‌های خیانت‌کار و ناسپاس بدش می‌آید، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه ۳۹ بر اذن جهاد و اهمیت دفاع از مظلوم تصریح نموده در ادامه می‌فرمایند؛ آنهایی که به‌ناحق از دیارشان رانده شده‌اند جز آن بود که می‌گفتند: پروردگار ما خدای یکتاست. اگر خدا بعضی را به‌وسیله بعضی دیگر دفع نکرده بود، دیرها، کلیساها، کنیسه‌ها و مسجدهایی که نام خدا به فراوانی در آن برده می‌شود ویران می‌گردید و خدا هر کس را که یاری‌اش کند، یاری می‌کند و خدا توانا و پیروزمند است.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با تأکید بر این که برای دشمنان دین خدا کلیسا، کنیسه و مسجد هیچ تفاوتی با هم ندارند، خاطرنشان کرد: برگزاری همه‌پرسی با حضور تمام فلسطینیان اصیل مسلمان، مسیحی و یهودی این سرزمین، مهم‌ترین راهکار گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با قضیه فلسطین است.

 وی احیای مسئله فلسطین و به حاشیه نرفتن آن توسط غول‌های رسانه‌ای را مهم‌ترین پیام روز جهانی قدس توصیف نمود و ابراز داشت: چند کشور عربی که نتوانستند شش روز در مقابل ماشین جنگی رژیم صهیونیستی بایستند، امروز شاهدند که بعد از گذشت شش ماه رژیم نسل کش صهیونیستی در مقابل جوانان فلسطینی درمانده است.

 رفیعی در ادامه به تبیین فرازهایی از آیه ۵۷ سوره روم اشاره و با تأکید بر این که در روز قیامت عذرخواهی ظالمان فایده‌ای ندارد و توبه و بازگشتشان در روز جزا هیچ سودی نخواهد داشت، اظهار داشت: در روز قیامت هیچ فدیه‌ای پذیرفته نمی‌شود، روز جزا سفارش پذیر نیست و مال و اولاد انسان به دردش نمی‌خورد.

 وی با بیان این که نسبت‌ها هیچ ارزشی در روز قیامت ندارد، یادآور شد: روز قیامت کید و مکر و خدعه هیچ کارایی نخواهد داشت و انسان نمی‌تواند گناهان و خطاهای خود را با فرافکنی به گردن دیگری بیندازد و کسی بار دیگری را نمی‌تواند به دوش بکشد و شفاعت بدون اذن خدا هیچ ارزشی ندارد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت عدم‌پذیرش عذرخواهی را از مهم‌ترین ویژگی‌های روز قیامت در بیان قرآن دانست و ابراز داشت: عمل صادقانه توأم با ایمان در دنیا مهم‌ترین راهکار رهایی انسان از عقوبت‌های روز قیامت بوده، دنیا تنها محفلی است که قابلیت پذیرش عذرخواهی، بازگشت و توبه از گناهان و جبران خطاها را دارد.

 رفیعی در ادامه به فرازهایی از دعای ۳۸ صحیفه سجادیه دررابطه‌با پوزش از کوتاهی در حقوق بندگان و طلب آزادی از آتش در بیان امام سجاد علیه‌السلام اشاره نمود و اذعان داشت: امام سجاد علیه‌السلام در این دعا به عدم یاری مظلوم، ضعف در شکر و قدردانی، عدم‌پذیرش معذرت دیگران، رد فقیر، عدم ادای حق و نپوشاندن عیب مؤمنان اشاره و تصریح می‌کند که دنیا مأمن توبه و جبران خطاست.

 وی بر اهمیت پذیرش عذرخواهی دیگران تصریح و با بیان این که انسان در نخستین گام نباید خطایی مرتکب شود تا به عذرخواهی منجر گردد، خاطرنشان کرد: انسان هیچگاه در مقابل خطایش نباید رویه توجیه را در پیش گیرد؛ عذرخواهی از خطا انسان را بالا می‌برد و عذرخواهی به هنگام، نشانه صداقت و جبران است.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به روایتی از امام سجاد علیه‌السلام اشاره و بر لزوم پذیرش عذر دیگران تصریح نمود و اذعان داشت: بر اساس روایات اسلامی خداوند مهربان در روز قیامت از فقرا و کسانی که دعایشان به اجابت نرسیده عذرخواهی نموده، بهشت برین و عبدی را جبران سختی‌های زندگی دنیایی ایشان قرار خواهد داد.