به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در بیان نکات تفسیری جزء ۲۶ قرآن کریم در بیان نکاتی ذیل موضوع طرح کلی اندیشه اسلامی، به سرنوشت محتوم همه ما انسان‌ها و سفر ابدی ما به آخرت یعنی همان مرگ اشاره نمود و اظهار داشت: قرآن کریم در آیه ۱۹ سوره مبارکه قاف خطاب به انسان می‌فرماید؛ مستی مرگ به حق فرارسید این همان چیزی است که از آن می‌گریختی.

 وی با تأکید بر این که مرگ سرنوشت حتمی همه انسان‌هاست، به روایتی از امام صادق علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: مرگ؛ موضوع بسیار شگفت‌آوری است از یک سو یقینی است و هیچ شکی در آن نیست و از سوی دیگر تعامل انسان‌ها با این واقعیت به‌گونه‌ای است که گویا هیچ یقینی نسبت به این حقیقت ندارد.!

 حاج ابوالقاسم با اشاره به این که درباره فلسفه مرگ روایات و آیات متعددی وجود دارد، یادآور شد: اگر مرگ نباشد انسان برای آبادانی آخرتش تلاشی نمی‌کند و اگر زندگی انسان در دنیا پایان نداشته باشد انسان هیچگاه درصدد کسب کمالات معنوی و روحانی بر نمی‌آید؛ چون انسان‌ها پیوسته تمایل دارند که ابعاد جسمی و مادی خودشان را تقویت کنند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به آثار توجه به مرگ در تنظیم روابط بین انسان‌ها اشاره نمود و اذعان داشت: انسان‌هایی که غافل از مرگ هستند و از سرنوشت ابدی در غفلت به سر می‌برند همچون صهیونیست‌ها ممکن است دست به هر جنایتی بزنند.

 حاج ابوالقاسم با اشاره به این که مرگ به زندگی انسان معنا و مفهوم می‌بخشد، اظهار داشت: اگر مرگی نباشد و قرار باشد انسان تا ابد در همین دنیای مادی زندگی کند، این زندگی در این دنیای مادی موجب سلب هویت و بی‌معنایی می‌شود؛ از این روست که بسیاری از کسانی که اعتقاد به آخرت ندارند به پوچی می‌رسند و در نتیجه دست به خودکشی می‌زنند.

وی مرگ را زمینه‌ساز رسیدن انسان‌ها به پاداش و عقوبت مناسب توصیف نمود و یادآور شد: در این دنیا بسیاری از انسان‌ها جنایت‌هایی روا داشتند که امکان مجازات متناسب با این جنایت در این دنیا وجود ندارد؛ به طور مثال اگر امروز سران رژیم صهیونیستی محاکمه و اعدام هم بشوند، اعدامشان در برابر یکی از خون‌هایی که به‌ناحق بر زمین ریخته، ناچیز است؛ لذا باید قیامت و مرگی باشد تا در سرای آخرت خدای متعال به‌حساب اعمالشان برسد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: در نقطه مقابل برای مؤمنین هم در این دنیا فرصتی برای اینکه به پاداش مناسب برسند، وجود ندارد؛ حتماً باید سرایی باشد که در آن سرا مؤمنین و صابران بر مصائب به پاداش اعمالشان برسند.

 حاج ابوالقاسم به فرازهایی از آیه شریفه «کل نفس ذائقه الموت» اشاره نمود و اذعان داشت: امیرالمؤمنین علیه السلام در روایتی در بیان نعمت‌های الهی، مرگ و زندگی ابدی را از نعمت‌های خدا برشمرده، مرگ را سرپلی برای انتقال به زندگی ابدی توصیف می‌کنند.

 وی در ادامه ضمن اشاره به روایتی از امام صادق علیه‌السلام به علت پنهان بودن زمان مرگ برای انسان اشاره نمود و یادآور شد: انسان همیشه باید خود را برای درک مرگ و حیات ابدی آماده سازد؛ خدای متعال برای اینکه انسان‌ها دچار غفلت نشوند تلنگرهایی چون خواب قرار داده تا یاد مرگ بیفتند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به نشانه‌های مرگ در زندگی انسان اشاره و مرگ اطرافیان، فرسوده‌شدن جسم، ابتلا به انواع و اقسام بیماری‌ها و گذر عمر و پیری را از برجسته‌ترین نشانه‌های مرگ توصیف نمود.

 حاج ابوالقاسم شهادت را بهترین نوع مرگ‌ها عنوان کرد و با تأکید بر این که سرنوشت هر کسی به شهادت ختم شود سعادتمند خواهد بود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بیانی در تجلیل از شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی فرمودند خدای متعال هم به او اجر داد و مرگ ناگزیر را برای او شهادت قرار داد؛ شهادت مرگ تاجرانه است و پرسود است؛ به‌نوعی روغن ریخته را نذر امامزاده کردن است.