به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در سخنرانی معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به سالروز تخریب ائمه بقیع علیهم‌السلام، به نکاتی دراین‌رابطه پرداخت و اظهار داشت: تفکر وهابیت با تفکر جهان اسلام اعم از شیعیان و اهل‌سنت متفاوت است و این جریان در ۱۴ موضوع با تمام مسلمانان دنیا اختلاف‌نظر دارد.

 وی در ادامه موضوع شفاعت، توسل به ائمه و انبیا، ساختن قبور، تبرک جستن به قبر بزرگان، نذر برای حرم‌ها و زیارتگاه‌ها و سفر زیارتی مستقل و تکریم اعیاد و شهادت‌ها را از بارزترین اختلاف‌های وهابیون با مسلمین دانست.

 رفیعی به تاریخچه تشکیل حکومت سعودی بر پایه تفکر وهابی اشاره و با بیان این که ۷۰۰ سال پیش ابن تیمیه با حرام شمردن نذر، توکل، توسل و برگزاری اعیاد و شهادت‌ها و نیز ساختن قبور مؤسس تفکر وهابیت بود، خاطرنشان کرد: محمد بن عبدالوهاب را می‌توان احیاگر تفکر انحرافی ابن تیمیه در قرن ۱۳ هجری قمری دانست.

 وی تصریح کرد: اگر کسی قدری بافرهنگ اسلام آشنا باشد و سفرنامه‌ها را بخواند متوجه می‌شود که زیارت قبور، نذر و توکل و توسل در تاریخ اسلام سابقه‌ای به بلندای زمان پیامبر دارد و رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله سر قبر حمزه سیدالشهدا رفتند.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که دقیقاً ۱۰۱ سال پیش ۱۵ نفر از مفتیان عربستان به خراب‌کردن قبور فتوا دادند، اظهار داشت: وهابیون تمام آرامگاه‌ها و حرم‌های قبرستان بقیع را که به ۹۰۰ سال پیش و قرن چهارم و پنجم بر می‌گشت را تخریب کردند.

 وی ضمن اشاره به برخی از سفرنامه‌های تاریخی علمای تراز جهان اسلام، با بیان این که داخل قبرستان بقعه، بقعه بود، چند مسجد در آن وجود داشت، اظهار داشت: مسجد ابی ابن کعب از مساجد معروف قبرستان بقیع بود که رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله در آن نماز اقامه کرده بودند.

 رفیعی به واکنش علمای اسلام در اعلان عزای عمومی در مواجهه با تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام اشاره و با بیان این که ده‌ها کتاب در نقد وهابیت نوشته شده است، خاطرنشان کرد: باتوجه‌به تغییرات وضع سیاسی عربستان، خیلی از تابوها و ممنوعیت‌های شبهه جزیره با افول و سقوط عربستان تغییریافته است؛ جریان اخیر عربستان که مبتنی بر تفکرات لائیک شکل‌گرفته، وهابیت را به عقب راند.

 وی به شکل‌گیری نو وهابی‌های عربستان در دوری از اعتقادات گذشته اشاره نمود و اذعان داشت: آیت‌الله‌العظمی مکارم در کتاب وهابیت بر سر دوراهی، آمار اندیشمندان عربستان که با تفکرات قدیم وهابیت مخالف‌اند را ذکر نموده، تصریح می‌کند که باتوجه‌به عدم همراهی جهان اسلام با تفکر وهابیت، این تفکر در عربستان نیز کم‌رنگ شد.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به گزاره‌های تاریخ اسلام در ارج‌نهادن به قبور بزرگان، تجلیل از آثار و نمادهای تاریخی را سیره تمام جوامع انسانی توصیف نمود و با تأکید بر این که تاریخ را نمی‌توان کتمان نمود، خاطرنشان کرد: ابن شبه مورخ و ادیب جهان اسلام در ۱۲۰۰ سال پیش کتابی تحت عنوان «تاریخ المدینة المنورة» نگاشته و به‌خوبی اوضاع مردمان آن زمان را تشریح و به زیارت قبور قبرستان بقیع در آن زمان پرداخته است.

 وی در تبیین ریشه و بنیان قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام، با بیان این که قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام در دومرتبه با هجوم وهابیون تخریب شد، اظهارداشتن: دررابطه‌با تخریب قبرستان بقیع کتاب‌های خوبی نگاشته شده که از جمله آن می‌توان به کتاب‌هایی چون؛ آئین وهابیت آیت‌الله‌العظمی سبحانی و کتاب «نقد وهابیت از درون» و «نقد وهابیت از برون» اشاره نمود.

 رفیعی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به مصادیق روایی و قرآنی تجلیل از آثار تاریخی، به داستان حضرت موسی در قران و صندوقچه حضرت موسی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: قران کریم از صندوقچه‌ای که حضرت موسی (ع) در دوران کودکی در آن قرار گرفته شده به تابوت یاد نموده، همچون خانه کعبه آن را «سَکِینَةٌ مِنْ رَبِّکُمْ وَبَقِییّةٌ» ذکر می‌کند، همان‌طور که پیراهن یوسف چشم نابینای حضرت یعقوب را درمان کرد.