به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام حسینی سبزواری، روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره) با بیان این که ریشه تمام دستورات الهی حق محوری است، گفت: برخلاف تصور محبان اهل بیت(ع) که آغاز دین داری را تمسک به اصول می دانند باید دقت کرد که آغاز دین، حق مداری است و مؤمن و محب اهل بیت(ع) در ابتدا باید رابطه خود را با حق و حق مداری مشخص کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: حق مداری و حق محوری در زندگی انسان به اندازه ای اهمیت دارد که حضرت رسول(ص) در معرفی امام علی(ع) می فرمایندکه امام علی(ع) حق است و حق با امام علی(ع) است« علی مع الحق و الحق مع علی».

وی تصریح کرد: بر اساس این حدیث شاخصه اصلی امام علی(ع) حق مداری و حق محوری است؛ حق مداری و حق محوری شاخصه ای است که در امام علی(ع) به معنای اتم کلمه وجود داشت و دیگران از دارا بودن این صفت محروم هستند.

حجت الاسلام حسینی سبزواری گفت: اگر دین یک مسلمان بدون حق باشد دینش ریشه ای نیست هر چند که همراه با عمل به احکام دینی باشد.

وی افزود: همچنین عمل مسلمانی که ریشه نداشته نباشد ثمر نخواهد داشت؛ اهل بیت(ع) می فرمایند که اگر می خواهید خطاها را ترک کنید باید ریشه خطاها را بدانید و ریشه خطاها حب الدنیا است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) ادامه داد: بر این اساس کسی که ریشه اعمال را نشناسد اعمال او نیز فایده نخواهد داشت و ریشه همه اعمال خیر تقوا است؛ تقوا این است که اگر در شب هنگام، اعمال انسان را به امام زمان(عج) عرضه کردند و به انسان بگویند که از مقابل امام زمان(عج) خویش بگذر، خجالت نکشد.

حجت الاسلام حسینی سبزواری با اشاره به این که انسان باید در عمل خود اخلاص داشته باشد، گفت: امتحان و ابتلاء شاخصه زندگی انسانی و خلقت انسان است، اما از آن جایی که خداوند نسبت به مؤمنان بسیار مهربان هستند جواب تمامی امتحان ها را به انسان داده و خطاب به شیطان می فرماید با وجود این که کار تو اغوای بندگان است اگر بندگان اخلاص داشته باشند در تمامی امتحان ها و ابتلاء ها موفق و سربلند می شوند.

وی یادآور شد: خداوند رحیم و مهربان خطاب به حضرت موسی(ع) می فرمایند که ای موسی من برای بندگانم پیغامی دارم و از تو می خواهم که این پیغام را به بندگانم برسانی و به آنها بگویی که من عمل کوچک آنها را اگر با اخلاص باشد در چشم همگان بزرگ می کنم ولی اگر عملی بزرگ باشد و  با اخلاص همراه نباشد من آن را کوچک می کنم.