به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی روز گذشته در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها با بیان اینکه وجود بخشی صنع خداوند است و خداوند به هیچ وجود داده و از این هیچ انسان خلق می شود، گفت: تمامی وجود انسان نیاز است و این نیاز به صرف بودن و نیستی نیز وجود دارد و به عبارت دیگر انسان ماقبل خلقت و مابعد خلقت تمام هستیش نیاز است.

وی با اشاره به اینکه وجود، فیض خداوند به انسان است، افزود: اگر خداوند روزی فیض خود را نسبت به انسان قطع کند انسان نیست می شود و رابطه وجودی انسان با خداوند رابطه ای است که خداوند از هیچ موجودی را خلق می کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بقای عالم هستی به واسطه فیض و رحمت خداوند ممکن است و اگر روزی این رحمت نباشد تمام عالم نابود خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی ادامه داد: اگر انسان حقیقت وجودی خود را بشناسد متوجه خواهد شد که تمام هستی و وجود او فیض خداوند است و انسانی که در عالم به این درجه برسد به جز خدا چیز دیگری نمی بیند.

وی افزود: نیازمندی انسان در تمامی مراتب وجود در قرآن کریم در آیه ۱۵ سوره فاطر مورد تأکید قرار گرفته و قرآن کریم می فرماید«يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» اى مردم شما به خدا نيازمنديد و خداست كه بى ‏نياز ستوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام علی(ع) در اولین خطبه از نهج البلاغه به این موضوع اشاره داشته و ضمن تبیین ماهیت انسان در عالم ذر می فرماید که انسان از هیچ خلق شده و هدف از خلقت انسان بندگی خداوند است، گفت: بنابراین انسانی که از مسیر بندگی خارج می شود در حقیقت ماهیت وجودی خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام والسملیمن محمدی خاطر نشان کرد: در آیه ۱۶ و ۱۷ سوره فاطر نیز بر این مطلب که زندگی و وجود انسان به علت فیض و رحمت خداوند است و خداوند اگر بخواهد فیض را از بندگان بگیرد قادر بوده و می تواند در لحظه اراده کرده و فیض رحمتش بر جهان متبلور شده و خلق جدیدی را ایجاد کند«إِنْ يَشَأْ يُذْهِبْكُمْ وَيَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِيدٍ وَمَا ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ بِعَزِيزٍ ».

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بندگی خداوند بر انسان ها حجت است، یادآور شد: شاید انسان عهد بندگی خود را در عالم ذر به یاد نیاورد ولی فراموشی برهان عمل نکردن نیست بنابراین انسان از همان لحظه ای که وجود پیدا کرده بندگی خداوند را به عنوان حجت بر خود پذیرفته و به آن جواب مثبت داده است