به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در پنجمین همایش سراسری زکات که در قم برگزار شد، تصریح کرد: احکام دستورات اسلامی همه باید به‌صورت هم‌زمان و همگام باهم موردتوجه عمل قرار گیرد و دراین‌بین نیز زکات از اهمیت خاصی برخوردار است و از مهم‌ترین واجبات دینی اسلام است.
وی با تأکید بر اینکه دین اسلام دینی یکپارچه و هماهنگ است افزود: از جمله گله‌مندی‌ها و خطاب‌های مهم قرآن در مورد بندگان فرق نهادن آن‌ها در بین برخی امور و گزینش در انجام اعمال است درحالی‌که خداوند متعال آن‌ها را ایمان بر اساس سلیقه و میل بازداشته است.
امام‌جمعه قم عنوان کرد: مؤمنین در منطق اسلام باید مراقب اعمال خود بوده و آن را با برخی امور شبهه‌ناک مخلوط نکنند و هشدار خداوند نیز بر مؤمنان از همین مسئله ناشی می‌شود چرا که فرد مؤمن در باور و ایمان اغلب دچار مشکل نیست اما در عرصه عمل ممکن است با کاستی‌ها و مشکلاتی روبه‌رو شود.
آیت الله سعیدی با انتقاد از میل و وابستگی شدید به امورات دنیوی ابراز کرد: اصولاً تفکیک در عقاید و اعمال، از نظر شریعت خلاف واقع است و از این همین رو نیز قرآن کریم نسبت به افرادی که نماز و روزه و دیگر اعمال عبادی را با شوق و علاقه انجام می‌دهند اما نسبت به پرداخت فریضه زکات اقدام نمی‌کنند هشدار می‌دهد.
تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) بابیان اهمیت پایبندی به فرایض دینی در سعادت و عاقبت‌به‌خیری انسان‌ها تأکید کرد: خداوند توبه را تنها از افرادی می‌پذیرد که پس از انجام هر امر گناه و خلافی پشیمان شده و درصدد جبران برآیند و توبه در لحظه مرگ و یا بعدازآن در محضر خداوند قابل‌قبول نیست که دامنه این امر خطیر الهی پایبندی به اعمالی مانند زکات و خمس را نیز در برمی‌گیرد.
وی اضافه کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی شرایط اقامه نماز و ادای زکات در جامعه به وجود آمده است؛ اصلاً مطلوب یک جامعه اسلامی نیست که باگذشت نزدیک به ۴ دهه از انقلاب اسلامی افرادی وجود داشته باشند که در این قبیل امور دچار ضعف باشند.
امام جمعه قم همراهی این دو واجب الهی نیز نوعی تفکیک در عقاید و باورهای دینی باشد که برخی مبلغان ممکن است بدان گرفتار باشند لذا باید مبلغان اهمیت این واجب الهی را برای مردم تبیین کنند.
متولی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: همان‌گونه که در پیاده‌روی حماسی اربعین بیش از ۲۰ میلیون انسان عاشق و دلداده شرکت می‌کند باید در سایر امور و به‌ویژه در مسائل عبادی و واجبات نیز چنین میل و شوقی به وجود آید که بخش قابل‌توجهی از آن با تبلیغات درست و منطقی قابل تحقق دارد همچنین امروز همه باید در زمینه زکات توبه کنیم چرا که حقیقت مطلب این است که امروزه حق این واجب الهی در جامعه ادا نشده و روی زمین‌مانده است.