به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، آیتالله سید محمد سعیدی در دیدار حجتالاسلام عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفهای استان قم که صبح امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، با اشاره به ایام ماه محرم ابراز داشت: حرکت و قیام عاشورا دو رو دارد یکروی آن قیام لله و باهدف انجام امربهمعروف و نهیازمنکر و بازگشت جامعه به سیره رسول اکرم (ص) و جلوگیری از وارونگی اسلام بود و روی دیگر آن توسط مردم رقم خورد که نامه نوشتند و امام را دعوت کردند؛ ولی علیه ایشان شمشیر کشیدند.
وی با بیان اینکه عاشورا از وقایع مهم تاریخ است که باید برای شناخت جامعه و جریانهای اجتماعی و سیاسی موردمطالعه و دقت قرار گیرد افزود: برخی از اتفاقات واقعه کربلا از جمله شهادت حضرت علیاصغر (ع) برای ثبت در تاریخ اتفاق افتاد تا مردم بدانند که چه افرادی در مقابل اباعبدالله (ع) ایستادند.
امامجمعه قم با بیان اینکه تاریخ برای عبرتآموزی است و باید از آن عبور کنیم و امروز خود را بهتر بشناسیم، گفت: امروز هم که رهبر فرزانه انقلاب به نیابت از امامزمان (عج) بر جامعه مدیریت میکنند باید حواسمان باشد که نکند نامه نوشتن و شمشیر کشیدن در چهره نوینش در رفتار و عملکرد ما خود را نشان دهد.
وی تطبیق حماسه کربلا با زمان امروز را لازم دانست و خاطرنشان کرد: کربلا یک نزاع بر سر قدرت نبود؛ بلکه رویارویی حق و باطل و مقابله با انحراف بود؛ ولی برخی از این جریان درس مذاکره میگیرند که یک انحراف است؛ این که انسان همه چیز را با مسائل سکولاری بخواهد تطبیق دهد نادرست است، رسالت امروز ما این است که جریانهایی که امروز وجود دارند راه را گم نکنند.
آیتالله سعیدی یکی از خطرات مهمی که جامعه ما را تهدید میکند را تحریفها و انحرافهای پیشرونده بهصورت نرم دانست و افزود: اینکه قرآن کریم میفرماید اول خودتان و سپس اهلوعیال خود را از آتش جهنم حفظ کنید، از اعتقادات، رعایت حجاب و عفاف و حلال و حرام گرفته تا زندگی روزمره را شامل میشود و در همه چیز باید خود و اطرافیان خود را از انحراف و تباهی حفظ کنیم.
وی گرهزدن دانش با عمل، تولید و اشتغال را از مهمترین معروفهای اجتماعی دانست و افزود: گاهی اوقات در دانش ما کم نداریم؛ ولی در تطبیق آن با عمل مشکل داریم، لذا باید با تقویت مباحث فنی و حرفهای این مشکل را برطرف کنیم.
امامجمعه قم با تأکید بر اینکه انحراف در کمین همه انسانها است، افزود: دشمنشناسی اولین درسی است که خداوند بعد از توحید به انسان آموخت و فرمود این شیطان است و او را دشمن خود بگیرید؛ بنابراین دشمنشناسی مهمترین گام در جلوگیری از انحراف است و باید نسبت به آن تبیین صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه تبیین باید بهگونهای باشد که مورد پذیرش مخاطبان قرار گیرد گفت: خانوادهها نقش زیادی در پذیرش افراد دارند و اگر بتوانید خانوادهها را نسبت به مسائل توجیه کنید بسیاری از مشکلات علمی و عملی افراد حل میشود.
آیتالله سعیدی آموزش فنی و حرفهای را کار بسیار خوب و ارزشمندی دانست و گفت: باید باظرافت با اقشار آسیبپذیر جامعه برخورد شود تا احساس نکنند که از جامعه طرد شدهاند و بتوانند به آغوش جامعه باز کردند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام عرب مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با اشاره به اهمیت مهارت آموزی در اسلام اظهار داشت: خداوند به حضرت داوود علیه السلام مهارت زره سازی را آموخت و به حضرت نوح علیه السلام فرمود صنعت کشتی سازی را زیر نظر ما و به دستور ما انجام ده.
وی با بیان اینکه ما در فنی حرفه ای تلاش می کنیم مبتنی بر نیاز بازار و تقاضا محور برنامه ریزی کنیم، گفت: رهبر معظم انقلاب در تأکیداتشان فرمودند که ما همان اندازه که به دانش نیاز داریم به پنجههای کارآمد هم نیاز داریم و همان اندازه که به مغزافزایی نیاز داریم با بازوافزایی هم نیاز داریم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با بیان اینکه ما به دنبال این هستیم که حلقه واسطی بین تولید کنندگان علم که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی هستند با مصرف کنندگان علم که بنگاه های اقتصادی و صنعتی هستند باشیم، افزود: در این راستا سه طرح را پیش می بریم که اولین طرح طرح دانشجویی کهاد است که دانشجویان می توانند در کنار رشته اصلی خود با یک رشته فرعی هم آشنا شوند و در حین تحصیل خود بتواند ۲۴ شایستگی که مرتبط با رشته خودشان است را بیاموزند و فاصله بین مباحث تئوری و کاربردی و نیازهای واقعی بازار برداشته شود.
وی طرح دوم فنی حرفه ای را طرح نخلستان عنوان کرد و افزود: این طرح مختص فارغ التحصیلان است که با کمک پارک علم و فناوری رشته هایی که مبتنی بر نیازهای صنعت است استحصا می شوند و دانشجویان حدود ۳ ماه آموزش می بینند و در پایان این طرح آماده ارائه خدمت در بازار کار می شوند.
عرب سومین طرح فنی حرفه ای را طرح آموزش در محیط واقعی کار عنوان کرد و گفت: امروز ما در اداره کل فنی و حرفه ای استان مرز آموزش را از محدوده کارگاه ها و مراکز آموزش خود شکسته ایم و در دل صنایع و اصناف قرار گرفته ایم و آنها را ترغیب می کنیم که به عنوان واحد پذیرنده از ما مجوز گرفتن مهارت آموز را بگیرند.
وی با بیان اینکه هر واحد صنفی یا صنعتی می تواند از ۵ تا ۱۵ هنر آموز داشته باشد، افزود: این طرح همان طرح استاد شاگردی قدیم است که هر واحد صنفی باید هنر آموز را از ۲ تا ۱۸ ماه آموزش دهد و در حین آموزش هم از قوانین کار مانند مزد قانونی و بیمه معاف است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان قم با بیان اینکه گروه های هدف ما ۱۵ گروه هستند، گفت: متقاضیان مهارت آموز عام، زندانیان، زنان خانه دار، شاغلین بنگاهای اقتصادی، ساکنین سکونت گاههای غیررسمی، روستاییان، دانش آموزان، دانشجویان، سربازان، دانش آموختگان دانشگاهی، معتادان، عشایر، زنان سرپرست خانوار، کودکان کار، آسیب دیدگان اجتماعی، پناهندگان و اتباع خارجی می توانند در دوره های ما شرکت کنند.
وی با بیان اینکه ما نسبت به آموزش افراد جویای مهارت و کار نسبت به جمعیتی که در استان داریم تعهد داریم، گفت: یکی از افتخارات اداره کل آموزش فنی و حرفه ای در سال گذشته کسب رتبه اول در بین دستگاه های اجرایی در جشنواره شهید رجایی است که در بحث اشتغال ۵۰۰ درصد عملکرد داشته است و ۵ برابر تعهدی که برای ورود افراد به بازار کار داشته را اجرایی کرده است.