به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی شب گذشته در جمع زائران و مجاوران آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در شبستان امام خمینی(ره) طی سخنانی با اشاره به اینکه ادب در برابر خداوند یکی از ویژگی‌های برجسته انسان‌ها مؤمن است، اظهار کرد: این فضیلت اخلاقی در سیره زندگانی اهل‌بیت(ع) به خوبی قابل مشاهده است.

وی با تاکید بر اینکه ادب در برابر پیامبر و امام معصوم(ع) نیز در آموزه‌های دینی مورد تاکید قرار گرفته است، اضافه کرد: ادب در گفت‌و گو با خداوند متعال را باید از دعاهای مختلف از جمله عرفه، کمیل و مناجات امیرالمؤمنین علیه‌السلام بیاموزیم؛ نخستین مورد از ادب در محضر خداوند متعال شکرگزاری نعمت‌ها و پرهیز از گلایه است.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی‌العالمیه با بیان اینکه ادب در دعا سبب استجابت آن می‌شود، خاطرنشان کرد: بالاترین آمار دعا در قرآن کریم به آمرزش و مغفرت اختصاص دارد، این موضوع نشان می‌دهد در دعاهای خود نیز باید در مرحله نخست به دنبال طلب مغرفت و عزت باشیم.

وی از بی‌توجهی برخی از افراد نسبت به حجاب یادکرد و گفت: اگر فردی نسبت به آموزه‌های دینی اسلام در مورد حجاب به‌خوبی آگاهی داشت اما در عمل نسبت به آن‌ها بی‌توجه بود باید به او تذکر دهیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به تأکید روایات و آیات قرآن کریم نسبت به اهمیت اقامه نماز خاطرنشان کرد: اگر فردی نسبت به اقامه نماز بی‌توجه باشد در حقیقت نسبت به ستون دین خود بی‌توجه است.

وی با تأکید بر اینکه کسب رضایت پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) سبب رسیدن به رضایت خداوند متعال می‌شود، تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام خداوند متعال را می‌پرستند اما خود را پیر و غلام پیامبر اسلام(ص) می‌دانند، این نگاه ایشان نشان از اهمیت احترامی است که باید برای پیامبر قائل باشیم.

این استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: زیارت جامعه کبیره به‌خوبی نشان‌دهنده ادب نسبت به امام معصوم(ع) است، این نوع از ادب را باید از حضرت ابوالفضل علیه‌السلام بیاموزیم که بدون اجازه امام خود آب نمی‌خوردند.

وی بابیان اینکه ادب در محضر ائمه اطهار(ع) را باید از ام‌البنین سلام‌الله علیها بیاموزیم، گفت: ایشان فرزندان خود را فدایی اهل‌بیت(ع) کردند و در مسیر این خاندان عصمت و طهارت با همه دارایی خود به میدان مبارزه آمدند.(p2)