پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، زیباترین صحنه‌ای که این عالم پس از غدیر به خاطر دارد، حرکت حضرت زهرا سلام‌الله علیها با چادر شبرنگ در میان ندیمان خود برای حضور در مسجد مدینه و دفاع از حق امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و امروز در قم نیز کوثری از تبار حضرت زهرا سلام‌الله علیها با ندیمانی که او را در میان گرفته‌اند گوهرفشانی کرده و عطر حکومت سبز علوی و اسلام ناب محمدی را به قلوب مشتاق عاشقان  در سرتاسر عالم امکان تزریق می‌کند.

این بانو اگرچه سالیان درازی است که در میان قلب‌های مشتاق حضور فیزیکی ندارد ولی حضور معنوی‌شان همواره قلب‌های تشنه را سیراب کرده و ندیمان این بانو که خادمان آستانشان هستند با چادر زهرایی خود به نمایندگی از این بانو رسم فاطمی بودن و فاطمی زیستن را به زنان عالم یادآوری می‌کنند.

سالروز ولادت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها بهانه‌ای شد تا به جمع باصفای خادمان فاطمی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها وارد شویم و درباره تعداد خدام و رسم رسوم خادمی از آنها جویا شویم.

ابتدا به سراغ خادمان اداره رواق خواهران رفتیم که بانوان و عموم مردم در ابتدای ورود به آستان بانوی کرامت سلام‌الله علیها با این گروه از خادمان یعنی خادمان دربانی، انتظامات، کفشداری و خادمان بخش خدمات روبه‌رو می‌شوند.

محل استقرار خادمان اداره رواق خواهران بالکن شرقی شبستان امام خمینی (ره) است و خادمان این واحد درحالی‌که مشغول برداشتن پر و نگاه کردن به لیست‌های شیفت خود هستند عازم محل استقرار خود در بخش‌های مختلف حرم می‌شوند و همه این خادمان با ایستادن مقابل ضریح و عرض ادب به بانوی کریمه سلام‌الله‌علیه عازم محل خدمت خود شده و خدمت خود را در آستان بانوی کرامت آغاز می‌کنند.

به سراغ خانم نادری، مسئول رواق خواهران می‌روم و در هیاهوی خادمان که با اشتیاق و آرامش خاصی مشغول برداشتن پرهای خود هستند از ایشان می‌پرسم که رواق خواهران آستان مقدس فاطمه معصومه سلام‌الله علیها با چند خادم اداره می‌شود.

نادری به من پاسخ می‌دهند که در حال حاضر حدود ۴ هزار خادم در ادراه رواق خواهران در بخش دربانی، انتظامات، خدمات (تنظیف رواق‌ها و شبستان و ضریح مطهر) و کفشداری مشغول به خدمت هستند.

مسئول اداره رواق خواهران با اشاره به اینکه صف‌های تقاضا برای خدمت به آستان بانوی کرامت طولانی است اما امکان پذیرش همگان وجود ندارد، گفت: در سال جاری ۴۰۰ خادم جدیدالورود به جمع خادمان خواهر آستان بانوی کرامت سلام‌الله علیها اضافه‌شده‌اند که بیشتر آنها مربوط به واحد دربانی هستند.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش کیفیت خدمات ارائه‌شده به زائران در سال جاری دوره‌های آداب خادمی و دوره‌های معرفت افزایی برای خادمان خواهر آستان بانوی کرامت برگزارشده است.

نادری یادآور شد: در سالروز ولادت حضرت زهرا مرضیه سلام‌الله علیها نیز خادمان اداره رواق خواهران به صوت ویژه از زائران و مجاوران آستان بانوی کرامت میزبانی خواهند کرد.

فعالیت ۴۰۰ خادم در امور فرهنگی خواهران آستان مقدس

پس از ملاقات با خانم نادری و جویا شدن احوال خادمان از ایشان به سراغ واحد امور فرهنگی خواهران و کارشناسان این واحد می‌روم.

خادمان خواهر امور فرهنگی و مرکز قرآن و حدیث در حقیقت مانند سفیرانی برای آستان بانوی کرامت هستند که عطر معارف ناب محمدی را در حریم ملکوتی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها منتشر کرده و با انتشار سیره و سبک زندگی اهل‌بیت علیه‌السلام و ترویج معارف قرآنی، آستان بانوی کرامت را به بهشت معارفی و گلستان ابراهیمی روی زمین تبدیل کرده، گلستانی که هرکس به سلیقه خود گلی از بوستان محمدی چیده و آن را بو می‌کند و در عطر دل‌انگیز و خاطره‌انگیز بوستان محمدی می‌تواند دمی بیاساید و معارف دل‌نشین سیره محمدی و آیات دل‌انگیز قرآن کریم را با گوش جان شنیده و از بوستان بی‌انتهای معارف و علم و دانش محمدی سیراب شود.

در این واحد ۴۰۰ خادم فعالیت کرده و برنامه‌های فرهنگی حرم را در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها برگزار می‌کنند و این واحد از بخش‌هایی است که در آستان مخاطبان زیادی داشته و در طول سال با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع صحن‌های معنوی آستان بانوی کرامت سلام‌الله علیها را وسعت می‌بخشد.

درکنار واحد امور فرهنگی خواهران، در مرکز قرآن و حدیث نیز  خادمان خواهر، مسئول انتشار معارف قرآنی در میان بانوان هستند و به مدد فعالیت هوشمندانه خود شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها و آستان بانوی کرامت سلام‌الله علیها را به گلستانی همیشگی بر قرآن کریم تبدیل کرده‌اند که نوای دل‌انگیز و روح‌انگیز قرآن در تمام طول سال این شبستان ر ا به گلستان همیشه‌بهار آستان تبدیل کرده است.

فعالیت خادم خواهر در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و تلاش آنها برای ترویج معارف فاطمی مانند همان ندیمان حضرت زهرا سلام‌الله علیها است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها را در میان گرفتند تا به مسجد برود و از حق ولی خدا دفاع کنند و امروز نیز خادمان خواهر آستان بانوی کرامت؛ حضرت معصومه سلام‌الله علیها را مانند نگینی در برگرفته‌اند و با اقدامات و فعالیت‌های خود به نیابت از بانوی کرامت درراه دفاع از ولایت و بسترسازی برای ظهور گام برمی‌دارند و به مدد این خادمان است که جای‌جای آستان بانوی کرامت بوی مادر سادات یعنی حضرت زهرا سلام‌الله علیها را می‌دهد و عطر دل‌انگیز فاطمی در جای‌جای حرم بانوی کرامت سلام‌الله علیها به مشام می‌رسد.(g1)