به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور عصر امروز در نشست پاسخ به پرسش‌های دینی (زمزم معرفت) که در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر، برگزار شد، اظهار داشت: اگر فردی می‌خواهد احکام را یاد بگیرد باید علاوه بر مطالعه مداوم رساله‌های عملیه مراجع، نرم‌افزارهای مختلف احکام را دنبال کند، همچنین فضای مجازی نیز در صورت اطمینان می‌تواند راه‌کار مناسبی برای یادگیری احکام باشد.

وی بابیان اینکه حجامت جز موارد اضطرار برای خواندن نماز است، افزود: با توجه به اینکه فردی که حجامت می‌کند نمی‌تواند مدت ۲۴ ساعت محل حجامت را شست‌وشو دهد به همین دلیل مشکلی برای نمازخواندن ندارد همچنین دیگر نیاز به قضای نماز ندارد.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: آنچه جزو ظاهر بدن است باید شست‌وشو شود اما آنچه جز موارد درونی بدن محسوب می‌شود چه برای غسل و چه برای وضو نیاز به شست‌وشو ندارد.

وی به احکام ندانستن مقدار روزه برای قضای آن اشاره و تصریح کرد: فردی که نمی‌داند مجموع روزه‌های نگرفته او چند روز است، باید حداقل روزی را که یقین دارد روزه گرفته و آن را قضا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور عنوان کرد: خانم‌هایی که ازدواج می‌کنند و از شهر و وطن خود دور می‌شوند ولی از آن محل احراز نکرده‌اند نمازشان شکسته نیست اما بانوانی که از محل و وطن خود احراز کرده‌اند نماز آنان شکسته است، البته برخی از فقها ازدواج بانوان و هجرت آنان به خانه شوهر را احراز می‌دانند.

وی تعلق گرفتن خمس به یارانه را موردتوجه قرارداد و تصریح کرد: اگر فردی به فتوای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری عمل می‌کند، به یارانه آنان خمس تعلق نمی‌گیرد، اما نظر علمای دیگر درصورتی‌که یارانه را مصرف نکرده‌اند شامل خمس می‌شود.

استاد حوزه علمیه امربه‌معروف و نهی از منکر را امری واجب دانست و عنوان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر دارای شرایطی است، اگر درصورتی‌که شخص می‌داند با امربه‌معروف در جامعه مفسده ایجاد می‌شود نیاز به انجام آن نبوده اما درجایی که فرد می‌داند دین درخطر است امربه‌معروف و نهی از منکر امری واجب به شمار می‌رود.

وی استفاده از میوه درختان در سطح شهر را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: مالک درختان شهر، شهرداری است، و انسان در صورت استفاده ازملک دیگران باید رضایت آن را بگیرد اما به دلیل اینکه شهرداری درختان را در معرض استفاده عموم قرار داده و مانعی برای آن ایجاد نکرده استفاده از میوه آن مشکلی ندارد و حلال است.(p2)