به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم سوری ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها حرم مطهر با بیان اینکه امام شناسی محوری‌ترین رکن در مباحث مهدویت است، گفت: در نظام اسلام دیدگاه اهل سنت و شیعه نسبت به مقام امامت متفاوت است. معنا و مفهوم امام از نگاه اهل تسنن مقام و منصبی دنیوی است که از طریق اجماع امت، انتخاب خلیفه پیشین، اجماع اهل حل و عقد «علاوه بر عمل به سنت پیامبر باید به شیوه خلفای قبل عمل کند»، قهر و غلبه «با ظلم و ستم و قدرت‌نمایی حاکم شدن» تعیین می‌شود.

وی افزود: برخلاف اهل سنت، از نگاه شیعه امام مقام و منصبی الهی است که از جانب خداوند تعیین می‌شود و معرفی امام به جامعه از سوی پیامبر و امامان پیشین انجام می‌شود که البته حضرت رسول در روز غدیر مشخصات کامل و نام ائمه معصوم علیه‌السلام را به صورت دقیق بیان کردند تا مردم در شناخت امام دچار شبهه نشوند.

استاد حوزه علمیه خواهران علم لدنی و عصمت را دو شاخصه مقام امامت دانس و، گفت: این دو صفت لازمه امامت است؛ زیرا از دیدگاه عقلی حفظ دین و راه و رسم دین‌داری مردم جامعه به شناخت صحیح مردم از دین بازمی‌گردد و امام زمینه شناخت صحیح از دین را فراهم می‌کند.

سوری به دلایل، ضرورت و نیاز وجود امام در امت اسلامی اشاره کرد، گفت: امام حافظ دین از تحریفات است و پیامبر در حدیثی به این موضوع اشاره دارند و می‌فرمایند «امت من به هفتادودو فرقه تقسیم می‌شوند که تنها مذهب تشیع فرقه نجات‌دهنده و رهایی‌بخش است».

وی با بیان اینکه قرآن کتاب کلیات است، یادآور شد: امام تنها تبیین‌کننده قرآن است که آیات قرآن را در هر زمان در حد فهم و درک عموم مردم آن جامعه تبیین می‌کند و بر اساس تفسیر آیات قرآن کریم به نیازهای روز جامعه پاسخ می‌دهد؛ معنای تکامل اسلام در همین موضوع نهفته است و فلسفه نظام امت نیز در همین موضوع ریشه دارد.(p1)