به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان در سخنرانی قبل از ظهر در شبستان امام خمینی حرم مطهر افزود: توحید و اخلاق انسان را به کمالات عالیه می رساند؛ جامعه ای که در آن توحید و یکتا پرستی گسترش یافته و اخلاقیات ترویج شود، جامعه دینی و نبوی خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه رسالت همه انبیای الهی در طول تاریخ ترویج توحید واخلاق بوده است، تصریح کرد: توحید یعنی اینکه انسان خداوند را به عنوان خالق ومعبود خود شناخته و او را بپرستد و از هر چیزی که با یگانگی خداوند مغایرت دارد، دوری کند.
وی با بیان اینکه اخلاق نیکوی پیامبر(ص) باعث گسترش اسلام در میان جهانیان شده است، اظهار کرد: خداوند در مورد پیامبر(ص) می فرماید« انک خلق العظیم» خداوند توا با خلق عالی و قابل ستایش آفریده تا به واسطه آن مردم جذب تو شوند واگر این خلق نیکو نبود مردم از گرد تو پراکنده می شدند.
خطیب حرم مطهر امین بودن، جوانمردی، درستکاری، خوش خلقی، عبادت، صبر و بردباری، شجاعت، عدالت، احترام به دیگران و عدم سازش با ظالمان و.. را از مهمترین سیره اخلاقی شخصی پیامبر(ص) ذکر کرد.
وی یادآور شد: پیامبر(ص) حتی قبل از بعثت ودر دوران جاهلیت به خاطر صداقت و درستی که داشتند در میان مردم امین شناخته شده اند وحتی دشمنان و مشرکان نیز چیزهای گرانبهای خود را نزد ایشان به امانت می گذاشتند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان با بیان اینکه ما باید از سیره اخلاقی پیامبر(ص) الگو بگیریم، خاطرنشان کرد: امانت داری فقط حفظ اموال و دارایی  های دیگران نیست بلکه گاهی مسؤلیت هایی که انسان می پذیرد امانتی است که باید در حفظ و به ثمر رساندن آن بکوشد.
وی ادامه داد: طبق احادیث اهل بیت(ع) صداقت در گفتار و امانت داری دو شاخصه مهم انسان های خوب ودینی است وکسی که در جامعه دین مسؤلیتی می پذیرد باید بداند که در قبال این مسولیت وظیفه دارد و باید در روز قیامت پاسخگو باشد.
خطیب حرم مطهر تصریح کرد: مسؤلان جامعه دینی باید در برابر مسلمین و شیعیان صبر و بردباری داشته باشند ولی در برابر نقشه ها وتوطئه های دشمنان دینی که به دنبال نفوذ در جوامع اسلامی هستند سرسختی نشان دهند و کوچکترین خیانت و سوء نیت آنها را با قاطیت تمام پاسخ دهند.
حجت الاسلام والمسلمین سعیدیان با اشاره به تفاوت آداب واخلاق گفت: آداب ممکن است بر اثر گذر زمان تغییر کند به عنوان نمونه در زمان پیامبر(ص) سرمه کشیدن بر چشم، زینتی برای مرد بود یا اینکه پیامبر(ص) همیشه با دست غذا می خوردند که با گذر زمان این آداب تغییر کرده است ولی اخلاق تغییر ناپذیر است و همانطور که پیامبر(ص) خود را به اخلاقیات دینی واسلامی زیبنده کرد ما هم باید از سیره ایشان پیروی کنیم.
وی عادل بودن همراه تدبیر، ضابطه مندی، رازداری ورفتار متفاوت با دشمنان را از سیره اخلاقی حکومتی پیامبر (ص) عنوان کرد وگفت: در دوران پیامبر(ص) هیچ کس از عدالت و قانون حکومت پیامبر(ص) کوچکترین شکایتی نداشت زیرا پیامبر(ص) قانون را برا ی همگان یکسان اجرا می کرد.
سخنران حرم مطهر با بیان اینکه یکی ازعوامل پیروزی یک حکومت دینی رازداری حاکمان آن است، ابراز کرد: زمانی که پیامبر(ص) مکه را فتح کردند تاوقتی به این شهر نرسیدند هیچ کدام از دشمنان وحتی بعضی از دوستان ازاین ماجر خبردارنشدند .
وی با بیان اینکه مدیران ومسؤلان جامعه دینی باید رازنگهدار باشند، گفت: متاسفانه امروزه در جامعه ما اگر در جلسه ای مسئله ای مطرح شود بدون اینکه به تصویب برسد در جامعه منتشر شده وآثار منفی زیادی در بردارد.
خطیب حرم مطهربا اشاره به اینکه پیامبر(ص) با دشمنان اسلام رفتارهای متفاوتی داشتند، یادآورشد: در جاهایی که پیامبر(ص) می دانست دشمن با تذکر و راهنمایی هدایت می شود مسالمت می کرد ولی با آنهایی که دشمنی دیرینه با اسلام داشتند و قابل هدایت نبودند با قاطعیت برخورد می کرد.