به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر با اشاره به اینکه علل و عوامل مختلفی در بی خوابی و کم خوابی کودکان مؤثر است،افزود: یکی از اولین و اصلی‌ترین عوامل بی خوابی کودکان ترس است.
وی تصریح کرد: ترس در بیش از ۹۰ درصد کودکان زیر ۱۴ سال وجود دارد و روانشناسان برای این نوع ترس ۱۴ عامل را عنوان کرده‌اند که ترس از غریبه ها، ترس از عوامل طبیعی، ترس از تنهایی، ترس از موجودات ماورائی از جمله مهم‌ترین این ترس‌ها است که در شب موجب بد خوابی، نخوابیدن و کابوس دیدن کودکان می شود.
خطیب حرم مطهر ادامه داد: برای اینکه کودکان در شب خواب خوبی داشته باشند باید شام آن‌ها یک ساعت قبل از خواب به آن‌ها داده شود و باید غذا زیاد سنگین نباشد؛ زیرا غذاهای سنگین موجب می‌شود که معده در تمام شب مشغول بوده و مغز انسان نتواند به خوبی استراحت کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: پس از اینکه کودکان مسواک زدند کم کم والدین باید شرایط خواب آن‌ها را فراهم کرده و نور محیط را کم کنند تا کودک برای خواب آماده شود زیرا تا وقتی که محیط روشن باشد کودک برای خواب آماده نمی شود.
وی با اشاره به اینکه باید والدین قبل از اینکه کودک به خواب برود محیط را آرام کرده و تلویزیون را خاموش کنند، افزود: اگر محیطی که کودک می‌خواهد بخوابد یک جای شلوغ و پر سر و صدا باشد و همچنین صداهای ترسناکی در محیط وجود داشته باشد کودک نمی‌تواند بخوابد و اگر بخوابد به طور یقین خواب‌های آشفته ای را خواهد دید.
کارشناس مسایل تربیتی با تأکید بر اینکه پدر و مادر باید در هنگام خواب از تعریف کردن داستان‌های هیجانی برای کودک خودداری کنند، یادآور شد: کودکی که قبل از خواب‌ فیلم‌های وحشتناکی را نگاه کرده باشد و قبل از خواب دچار هیجان شود به خاطر درگیر شدن ذهن نسبت به موضوع آن فیلم یا داستان و ترشح آدرنالین در خون، نمی تواند بخوابد و به عبارت دیگر هیجان با خواب در تضاد مستقیم است.