به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، مهندس متقیان، در دیدار با تولیت آستان مقدس گفت: ما در پدافند غیر عامل چنین در نظر داریم که درگیری حتمی است و بر اساس این رویکرد استراتژی را تدوین و برنامه ها را پیش می بریم.
وی با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در عرصه پدافند غیر عامل گفت: یکی از وظایف پدافند غیر عامل بررسی اماکن مهم و حساس و حیاتی، برنامه ریزی در راستای رفع تهدیدات علیه آنها می باشد. یکی از اماکن حساس ما در قم که در رده ملی و بین المللی دارد، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است، این حرم مطهر یک فضای موجود، فضای در حال توسعه و پیش بینی هایی برای توسعه در آینده دارد.
مدیر کل پدافند غیر عامل قم با تأکید بر ضرورت اجرای طرح پدافند غیر عامل در این سه سطح گفت: تا کنون در این عرصه ها پدافند غیر عامل صورت نگرفته است، ما به عنوان یک خادم در شهر مقدس قم که افتخار خدمت گذاری در این حرم شریف داریم، پیشنهاد داریم که کمیته پدافند غیر عامل حرم مطهر شکل گیرد.
وی حوزه های علمیه را از جمله عرصه های مغفول مانده در پدافند غیر عامل برشمرد و گفت: یکی از جاهایی که در عرصه پدافند غیر عامل مغفول مانده است، حوزه های علمیه است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته، تصمیم گرفته شد کمیته پدافند غیر عامل در مرکز مدیریت حوزه های علمیه نیز شکل گیرد و رصد و پالایش تهدیدات در حوزه را عهده دارد شود.
متقیان به ثمر رسیدن برجام را از نظر پدافند غیر عامل مورد توجه قرار داد و گفت: در این شرایط ما تهدید را بیش از قبل می بینیم، چون به دلیل رفت و آمد ها و مراودات، جابجایی اطلاعات بیشتر می شود و به دست دشمن می افتد.
وی با بیان این که حوزه پدافند تهدیدات پایه طبیعت ساز و انسان ساز دارد، گفت: با توجه به این که انسان هوشمند است، تهدیدات او نیز نوع به نوع تغییر می کند، در حالی که تهدیدات طبیعی اینگونه  نیست. امروزه تهیدات امنیتی، بیوتروریستی، زیستی، سایبری و … قم را تهدید می کند. برای مقابله با این تهدیدات طرح جامع پدافند غیر عامل را به عنوان سندی در دستور کار قرار دهیم.
مدیر کل پدافند غیر عامل قم خاطرنشان کرد: امید است با تشکیل این کمیته، در بازه یک ساله با مشاوری که می گیریم و تأیید صلاحیت امنیتی او، پکیجی داشته باشیم که کلیه کارهای حرم در آن حوزه باشد. الزامات برای توسعه، الزامات برای فضای موجود و الزامات برای توسعه های آینده را در نظر داشته باشد.
وی در پایان افزود: روز به روز حساسیت پدافند غیر عامل در ایران نسبت به گذشته بیشتر احساس می شود. اگر در این عرصه غفلت کنیم، خسارت ما در بحران ها زیاد شده و مدیریت آن نیز از هم گسیخته خواهد شد. کشورهای سوئیس و سوئد و کشورهای که شاید چند صد سال جنگ نداشتند، از منظر پدافند غیر عامل نسبت به کشور ما چندین برابر جلوتر هستند، ما که در خاورمیانه و صاحب حرف و بیان هستیم و استکبار تمام مشکلات را از چشم ما و کشور نیز از قم می بیند، این جایگاه قم را نسبت به این مسئله خیلی برجسته کرده است.