به گزارش پایگاه خبری حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها؛ حجت الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی این هفته درشبستان امام خمینی ره طبق روال گذشته خود به تفسیر سوره حمد پرداخت و آیه « مالک یوم الدین» را معنی کرد و گفت : کلمه «مالک» به معنی صاحب و «یوم» به معنی روز است که کنایه به زمان دارد همچنین  «الدین» به معنی جزا ست که در کنار هم، معنی این آیه می شود «خداوند مالک روز جزاست»

وی در مقدمه سخنرانی گفت: اول این سوره چهار صفت خدای متعال را مطرح می شود که عبارتند از : ۱- «رب العالمین» یعنی خدای متعال مربی، پرورش دهنده ورشد دهنده عالم است ۲- «الرحمن» اشاره به رحمانیت خدا دارد که کافر و مومن را شامل می شود مثل روزی و حق حیات دادن به همه مخلوقات ۳-  «الرحیم» اشاره به رحیمت خدا دارد که شامل مومنان می شود مانند برکت دادن و استجابت دعا ۴- « مالک یوم الدین» به معنی صاحب مطلق و بدون چون و چرای روز جزاست .

وی در ادامه به تفسیر آیه سوم سوره حمد پرداخت و گفت: به اذن خداوند انسان در دنیا بر بعضی چیزها مالکیت پیدا می کند به حدی که بعضی از این اختیار، سوء استفاده کرده و باعث طغیانشان می شود مانند فرعون، قارون و ابوجهل اما در قیامت تمامی اختیارات از او سلب می شود و صاحب اختیار بودن خداوند عزوجل متجلی میگردد. این قدرت در این آیه به شکل بسیار ژرف و زیبا به مردم خبر داده شده است طوری که وقتی امام سجاد سلام الله علیه به این آیه می رسید آن را تکرار می کرد و می گریست .

سپس خطیب حرم مطهر به معاد اشاره کرد و توضیح داد: در قرآن مجید به طور مستقیم هفتاد بار به قیامت اشاره شده است و آن را با نام های مختلف نامگذاری کرده البته بعضی از آنها در قالب جمله و بعضی دیگر در قالب کلمه می باشد. در حقیقت خدای متعال برای معرفی این رویداد عظیم هفتاد تابلوی پر معنا برای انسان به تصویر کشیده است.

وی افزود: دروازه ورود به قیامت مرگ است که باید به طور مستمر از آن یاد کرد تا انسان متأثر شده صالح و عامل گردد درباره یاد مرگ  روایات زیادی نقل شده است که یک نمونه آن از حضرت امیر المومنین علی سلام الله علیه می باشد ایشان می فرماید: پیام ما به کسانی که در چنگال مرگ اسیر شده اند این است که اموالتان نصیب دیگران شد، در خانه هایتان افراد دیگر ساکن شدند و همسرانتان به دیگری ازدواج کرده اند از طرفی پیام مردگان این است که تنها چیزی که برای ما باقی مانده تقواست.

وی در بین سخنان خود توصیه آیت الله بهجت ره طرح نمود و گفت: انسان در همه امور زندگی نیاز به استاد ندارد بلکه اگربه یقینیّات خود مانند مرگ، قیامت، برزخ، وجوب نماز و …  عمل کند سعادتمند خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی ادامه داد: مسئولین باید روحیه معاد باوری را در خود تقویت کنند تا اهداف خوب را انتخاب کرده و برای رسیدن مقاصدشان دست به هر کاری نزنند.

وی در پایان دو روایات درباره اثرات یاد مرگ نقل کرد و گفت: حضرت علی سلام الله علیه می فرماید : کسی که مدام یاد مرگ و معاد باشد سخاوتمند خواهد شد همچنین رسول خدا صلی الله علیه وآله می فرماید: کسی که همتش را برای قیامت قرار دهد اعمال صالح انجام خواهد داد.