به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها آیت الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در دیدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، گفت: عیادت از بیماران همواره در سیره معصومین علیهم السلام وجود داشته که نسبت به این کار اهتمام خاصی داشته اند. به وسیله این تعالیم، می توان مجموعه ای از اخلاق پزشکی را از منظر اهل بیت علیهم السلام به دست آوریم.

وی با بیان این که چنین آموزه هایی در آیات و روایات دینی فراوان وجود دارد، تصریح نمود: آموزه های زیادی دراین عرصه در منابع دینی از جمله قرآن و روایات وجود دارد، ولی نیاز است نسبت به جمع آوری این آموزه ها و ارائه آن با دیدگاه پزشکی اقدامات بزرگی صورت گیرد.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خاطرنشان ساخت: در این عرصه باید افرادی با نگاه کاربردی و آشنا به امور دینی و پزشکی ورود یابند تا بتوانند کارهایی جامع در این عرصه انجام دهند.

وی با اشاره به تلاش های گسترده مسیحیت در عرصه حمایت های مادی و درمانی به گروه های مختلف مردم، به ویژه نیازمندان گفت: این خدمات که به ویژه اخیراً در حال انجام است، در مسیر اهداف خیرخواهانه نیست، بلکه اهداف استعماری در پی آن است، ولی آموزه های دینی ما در این عرصه و خدمت رسانی به بیماران، با نیت الهی و بر اساس سنت معصومین علیهم السلام می باشد.

آیت الله سعیدی با ضروری دانستن داشتن رفتاری عاطفی و منطقی با بیماران و همراهان آنها گفت: در بیمارستان ها و مراکز درمانی روشی که در ارتباط با بیماران اتخاذ می شود، باید عاطفی و منطقی و در چارچوب سیره اهل بیت علیهم السلام باشد. خدمتی که به بیماران می شود باید مبتنی بر عقل و شرع باشد، نه کمتر و نه بیشتر.

وی بروز برخی بدرفتاری از سوی جامعه درمانی با بیماران را ناشی از نگاه اشتباه به طبابت و پزشکی دانست و گفت: اگر نگاه پزشک و پرستار به حرفه اش، تنها جنبه شغلی و کسب درآمد باشد، بسیار متفاوت خواهد بود با کسی که نیت او از ورود به این عرصه، در کنار کسب درآمد، خدمت و طبابت است. باید نگاهی که جامعه درمانی به طبابت دارد، خدمت رسانی و کمک به بیماران باشد.

خاطرنشان می شود در ابتدای این دیدار، ابوالفضل ایرانی خواه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گزارشی از فعالیت های فرهنگی این دانشگاه ارائه داد.