به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، در آستانه فرارسیدن روز جهانی کار و کارگر، مطالبی پیرامون اهمیت کا ر و تلاش و آسیب های بیکاری و سستی در اسلام خدمتتان تقدیم می گردد.

۱٫ بیکار، مورد غضب خداست:

همان‌طور که کار ارزشمند، بالاترین عبادت و موجب عزت است، بیکاری زشت و نکوهیده و نادرست و شخص بیکار مورد غضب خدا و نفرت خلق است. امام صادق علیه السلام نقل می‌کند: «ان الله یبغض کثره النوم و کثره الفراغ». «خواب زیاد و بیکاری زیاد مورد غضب خداست» (وسایل ج ۱۲ حدیث ۹)

۲٫     دعای انسان بیکار مستجاب نمی‌شود:

انتظاری که فرد بیکار، بدون تلاش دارد که دعایش و احتیاجاتش تأمین شود، بیجا بوده و همان‌طور که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: پنج دسته دعایشان به اجابت نمی‌رسد، یکی از آنها را فرمود: «رجل جلس فی بیته و قال اللهم ارزقنی و لم یطلب».«مردی که در خانه خود بیکار بنشیند و بدون اینکه دنیا تلاش و طلب روزی برود، بگوید: خدایا روزی نصیب من کن، دعایش مستجاب نمی‌شود.» (وسایل ج ۱۲ حدیث۴)

۳٫     بیکاری و فقر:

امام صادق علیه السلام در پاسخ به فضیل ‌بن یسار که گفت: من امروز بیکارم، فرمودند، کذلک تذهب اموالکم و اشتد علیه « اینطوری (با بیکار بودن) مال‌های شما از بین میرود و فقیر می‌گردید و سخت او را مورد نکوهش و توبیخ قرار داد و نیز می‌گوید: من کار را ترک کرده بودم. امام صادق علیه السلام فرمود: هرگز، چنین (بیکار) مباش، درب مغازه خود را باز کن وسایل کارت را پهن کن و از پروردگارت روزی بخواه. (وسایل ج ۱۲ حدیث ۹)

۴٫     بیکار از رحمت خدا بدور است:

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: « ملعون است هرکس که کار و تلاش نمی‌کند و بار و زحمت خود را بر جامعه تحمیل کرده است. (سفیته البحار ج ۱ ص ۴۴۸)

۵٫     کم‌کاری بزرگترین عامل بدبختی:

همان‌طور که بیکاری زیان‌بار و بیکار مورد نکوهش است. کم‌کاری، سستی و تنبلی نیز نکوهیده و موجب ضرر است و فرد سست، بی‌حال و کم‌کار در امور دنیا و آخرت عقب ‌افتاده و ضرر می‌بیند، لذا، همان‌طور که در روایات اسلامی از بیکاری مزمت و نکوش شده از کم‌کاری و سستی نیز ملامت شده است، چنانکه امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: «من دشمن می‌دارم مردی را که در کار دنیایش بی‌حال و سست باشد و در کار آخرتش سست‌تر است»