* سوال: در ماه رمضان باید براى هر روز نیت کرد، یا اینکه یک نیت در اول ماه کافى است؟
همه مراجع: اگر شب اول ماه رمضان نیت کند که یک ماه را روزه بگیرد، کافى است؛ ولى بهتر است (احتیاط مستحب) در هر شب ماه رمضان، براى روزه فرداى آن نیز، نیت کند.
* دعای روز یازدهم ماه مبارک رمضان :
اللَّهُمَّ حَبِّبْ إِلَیَّ فِیهِ الْإِحْسَانَ وَ کَرِّهْ إِلَیَّ فِیهِ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْیَانَ وَ حَرِّمْ عَلَیَّ فِیهِ السَّخَطَ وَ النِّیرَانَ بِعَوْنِکَ یَا غِیَاثَ الْمُسْتَغِیثِینَ
خدایا در این ماه نیکى را پسندیده من گردان، و نادرستی ها و نافرمانی ها را مورد کراهت من قرار ده، و خشم و آتش برافروخته را بر من حرام گردان به یارى ات اى فریادرس دادخواهان.
* ثواب روزه روز یازدهم ماه مبارک رمضان :
سعیدبن جبیر مى گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوش هایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است. سعیدبن جبیر مى گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم. ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى گویم: از رسول خدا (ص) شنیدم که مى فرمود: اگر مى دانستید چه فیضی براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى گفتید …. در روز یازدهم، خداوند براى شما ثواب چهار حج و چهار عمره، که هر حجى به همراه پیامبرى از پیامبران، و هر عمره اى به همراه صدیقى یا شهیدى به جا آورده شود، به شما اعطا مى کند. (امالی شیخ صدوق/مجلس دوازدهم/ص۴۸)
* نماز شب دوازدهم ماه مبارک رمضان:
هشت رکعت ( چهار تا دو رکعتی) ، در هر رکعت بعد از حمد سی مرتبه سوره ی قدر.
ثواب:حضرت علی (ع) فرمود: خدای تعالی به او ثواب شکرکنندگان را عطا کند و روز قیامت از رستگاران می باشد.