هدف از ارسال رسل و  نزول کتب

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ‌ آمَنُوا اسْتَجِيبُوا لِلَّهِ‌ وَ لِلرَّسُولِ‌ إِذَا دَعَاکُمْ‌ لِمَا يُحْيِيکُمْ‌ وَ اعْلَمُوا أَنَ‌ اللَّهَ‌ يَحُولُ‌ بَيْنَ‌ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ‌ وَ أَنَّهُ‌ إِلَيْهِ‌ تُحْشَرُونَ‌ [۱]

امام صادق ۷ فرمودند: هرگاه این آیه را شنیدید یا قرائت کردید لبیک بگوئید و اجابت کنید. ای اهل ایمان خدا و رسولش شما را به سمت زندگی پاکیزه و حیاه طیبه می‌خواند پس روی آوردید و بپذیرید.

انسان به دنبال حیاه طیبه و پاکیزه ای است که هدف اصلی ارسال رسل و نزول کتب نیز همین حیاه طیبه است.

قراردادن فرصتی برای حسابرسی اعمالمان

آیه ۱۸سوره حشر بیان می‌کند:” يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ لْتَنْظُرْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما تَعْمَلُونَ” ای اهل ایمان همواره اعمال خود را ارزیابی کنید و تامل کنید که چه چیزی را برای آخرت خود می‌فرستید و ببینید اعمالتان  چه مقدار قابلیت انتقال به آخرت را دارد. قرآن کریم می‌فرماید :ای اهل ایمان اگر امرخدا و رسول خدا ۶ را اجابت کنید، اجابتی که شما را به حیاه طیبه دعوت می‌کند ؛ به برکت آن حیاه طیبه زندگی دنیا و آخرت شما آباد می‌شود.

ما مدعی پیروی از مکتب اسلام هستیم و به نبوت رسول خدا۶ و امامت ائمه اطهار: اعتقاد و ایمان داریم و معتقدیم که زندگیمان برگرفته از متن قرآن است.قرآن ویژگی کسانی را که پیام و دستورات قرآن را به درستی عمل می کنند و پیرو مکتب اسلام هستند به صورت زیر بیان می‌کند.

ویژگی پیروان مکتب اسلامی  با تأسی از آیات قرآن

۱-نگاه آنها نگاهی عمومی و جمعی است:

اولین و مهمترین ویژگی این افراد این است که جماعت امت اسلامی را می‌بینند. نگاه آنها نگاهی عام و اجتماعی است نه فقط خاص و  مختص به خود!

·        دعاهایی که به ما آموخته شده است همگی شامل ربنا است. پرودگار ما،خدای ما،اله ما و… است.تمامی مراجع معتقدند که دعای ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره الحسنه از جمله دعاهای کامل و جامعی است که در  قنوت خوانده شود.زیرا اولا پیرو اسلام همه خیرات را برای جمیع مسلمین می‌خواهد و  ثانیا طلب خیر هم برای دنیا و هم آخرت دارند زیرا کسی که دنیا نداشته باشد آخرت هم ندارد.دنیای مذموم دنیایی است که انسان را از یاد خدا و آخرت غافل کند.

۲-برخورداری از نعمت حیاه طیبه :

به برکت این دید عمومی و نگاه جمعی خداوند آنها را از نعمت حیاه طیبه برخوردار می‌کند. در آیه ۳۲ سوره فاطر  و ۳۶ سوره نور می‌فرماید:زندگی پاکیزه و طیبه شامل حال زن و مردی می‌شود که اعمال صالح انجام دهند مانند حج،نماز،روزه ،خمس و..

۳-ترس از روز حسابرسی و آشکاری حقایق :

در آیه ۳۶ سوره نور از کسانی یاد می‌کند که  سرگرم زندگی و کارهای دنیا هستند اما همه اعمالشان در مسیر و جهت خداوند است و انجام آن کارها آنها را از یاد خداوند غافل نمی‌کند و آنها ترس دارند از روزی که پرده ها کنار می‌رود و حقایق هرچیز و حقیقت دین آشکار می‌شود.

۴مشمول محبت  و دوستی خداوند هستند به دلیل اطاعت از رسول خدا۶:

چهارمین ویژگی این افراد اطاعت از خدا و رسول خدا۶ است. در آیات ۳۱ ال عمران و ۶۹ سوره نساء آمده است اگر می‌خواهید خدا شما را دوست داشته باشد و حیاه طیبه شامل حالتان شود باید اطاعت کننده خدا و رسول خدا ۶ باشید. خدایی که می‌فرماید: واعتصموا بحبل الله جمیعا. به ریسمان الهی متمسک شوید،جمیع شما این کار را کنید که در نتیجه ان همراهی با رسول خدا ۶ و ائمه اطهار : نصیب شما می‌شود.

۵-خشوع در برابر مومنین و تکبر در برابر طاغوت زمان :

در آیه ۵۶ سوره مائده ویژگی  پیروان مکتب اسلامی را اینگونه بیان می‌کند: که این افراد نسبت به مومنین ذلیل‌اند و احساس عزت و غرورشان نسبت به طاغوت زمان است و نیز در آخرین آیه سوره آل عمران به این ویژگی اشاره شده است. و می‌فرماید اگر می‌خواهید رستگار شوید باید چهار کار را انجام دهید:

۱.       در مصایب صبور باشید

۲.       و دیگران راهم به صبر دعوت کنید

۳.       با امام زمان خود در ارتباط باشید

۴.       و از خدای خود پروا کنید. …


تقریر: خزایی

———————————————–
[۱] انفال -۲۴