پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ دوران پیش از تکلیف را می تواند دوران تمیرینی زندگی نامید. دوران شیرینی که کودک را برای یک اتفاق بزرگ در زندگی آماده می کند. پسرها در حدود ۱۵ سالگی و اگر دختران حدود ۹ سالگی به حدی می رسند که دیگر روی اعمال و رفتارشان حساب می شود! و چه خوش آیند است برای یک نوجوان که دیگر به خاطر بچگی او را نبخشند! بلکه چون بزرگ شده است درست و غلط اعمالش موثر باشد. مسئله تکلیف یک مرحله بسیار مهم در زندگی است. بسیار بسیار مهم!

خانواده هایی که مدرسه رفتن فرزندشان را جشن می گیرند. پایان هر دوره جشن فارق التحصیلی برگزار می کنند. برای سربازی و پایان خدمت فرزندشان شادی می کنند و تا ازدواج و فرزند دار شدن هر کدام را عبور از یک مرحله زندگی می دانند چرا نباید موضوع بلوغ و تکلیف را از همه این ها مهم تر بدانند! آن دوره ای از زندگی که شروع به ساختن حقیقت زندگی اخروی است و ورود به دورانی که به قدر ذره ای خیر در حساب و کتاب قیامت موثر واقع می شود و سرمایه حقیقی فرد در زندگی ابدی اوست و در مقابل حتی به قدر مثقال ذره ای گناه به فرمایش قرآن تاثیر خود را در جایگاه اخروی او خواهد گذاشت! «فَمَنْ يَعْمَلْ‏ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ. وَ مَنْ يَعْمَلْ‏ مِثْقالَ‏ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ (زلزال/۷و۸)»

۲۳ آذر ماه، ۲۰۰۰نفر از پسران نوجوان شهر تهران در حسینیه امام خمینی(رحمه‌الله) به دیدار مقام معظم رهبری رفتند تا از پدرِ مهربانِ ملت ایران سرمشق بگیرند برای تکلیف‌شان. اشاره ای به خلاصه ای از فرمایشات معظم له در این مجال خالی از لطف نیست.

در این دیدار امام خامنه‌ای ورود این نوجوانان را به حیطه تکلیف الهی تبریک گفتند. ایشان فرمودند که شروع سن تکلیف آغاز یک مرحله جدید از زندگی‌ست که انسان افتخار گفتگو با خدا، با خالق انسان و جهان را پیدا می کند. خداوند در این سن به نوجوانان ماموریت دینی می دهد، به نوجوانان می فرماید که دیگر از دوران کودکی گذشته‌اند و باید مسئولیت دینی و اجتماعی خود را انجام دهند.

رهبر معظم انقلاب به نوجوانان خاطر نشان کردند که ارتباط خود با خدا را حفظ و تقویت کنند، ایشان افزودند که توجه به نماز و فرایض دینی باعث ایجاد شجاعت و اعتماد به نفس در نوجوان و جوان می شود.

تاکید بر اهمیت دادن به نماز یکی از توصیه های همیشگی رهبر معظم انقلاب به تمامی اقشار امت اسلامی به خصوص جوانان و نوجوانان است. این تاکید نشان دهنده‌ی ضرورت توجه به این امر است. آری نماز مسیر مستقیم ارتباط مخلوق با خالق خویش و تضمین صراط مستقیم انسان است.

توصیه به تجهیز علمی، دیگر توصیه ایشان به نوجوانان بود. در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نوجوانان را به جدّیت در عرصه علم رهنمون کردند و افزودند که سلامت معنوی را باید با توجه به خدا، سلامت جسمی را با ورزش و سلامت فکری را با مطالعه کتاب‌های خوب و راه‌گشا تامین و حفظ کرد.

ایشان در انتها در ضمن تاکید بر احترام و قدردانی از پدر و مادر، توجه به دعا و یاد خدا و همچنین یادِ شهدا را متذکر شدند و فرموند “عزیزان من! از یاد شهیدان غفلت نکنید. شهیدان عزیز ما کسانی بودند که در عین جوانی و بعضی در عین نوجوانی حاضر شدند برای خیر کشور، مصالح کشور، حفظ استقلال کشور، دفع دشمنان کشور، جان خودشان را فدا کنند؛ این خیلی ارزش والایی است. باارزش‌ترین دارایی انسان، عمر انسان و جان انسان است؛ خیلی همّت لازم است، خیلی شجاعت لازم است که این را در راه خدا بدهد. من توصیه می کنم این کتابهایی را که درباره‌ی شهدا نوشته شده، درباره‌ی ایثارگران دوران دفاع مقدّس نوشته شده و شخصیّت‌های اینها را تشریح می کند، بخوانید؛ هم کتابهای شیرین و کتابهای پرجاذبه‌ای است، هم ذهن شما را با مسائل بسیاری آشنا می کند.”

ان‌شاء الله که این رهنمودهای آسمانی، چراغ راه آینده‌سازان کشورمان باشد تا فردایی روشن و متعالی داشته باشیم.

اسماعیل زاده