کارشناس علوم تربیتی بسیاری از نوجوانانی که دارای حسن مسؤولیت پذیری نیستند در شمار افراد تجربه گرا هستند، افزود: راهکارهای زیادی برای تقویت حس مسؤولیت پذیری در این نوجوانان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، شب گذشته در حرم مطهر با اشاره به اینکه بسیاری از نوجوانانی که دارای حس مسؤولیت پذیری نیستند و نمی توانند مورد اعتماد واقع شوند در زمره و شمار افراد تجربه گرا هستند، گفت: این افراد به شکلی هستند که در ابتدا باید یک رفتاری را تجربه کنند تا قادر به پذیرش و درک استدلال آن شده و بتوانند آن مسؤولیت را به خوبی انجام دهند.

وی افزود: راهکارهای زیادی برای تقویت حس مسؤولیت پذیری در این افراد وجود دارد که تعیین حکم و مجازات یکی از این راهکارها است.

سخنران حرم حضرت معصومه علیهاالسلام تصریح کرد: در این روش ابتدا والدین حکم و خواسته خود را برای فرزندانشان بیان کرده و برای انجام ندادن آن مجازات تعیین می کنند و با این روش نوجوان می داند که در صورتی که به مسؤلیت خود عمل نکند چه مجازاتی در انتظار او خواهد بود.

حجت الاسلام عباسی نیا تصریح کرد: والدین باید از به عهده گرفتن مسؤولیت فرزند خود خودداری کنند زیرا این کار قدرت تصمیم گیری را از نوجوان سلب کرده و زمینه افزایش وابستگی او را به والدین فراهم می کند و در نتیجه اگر این رفتار والدین در دراز مدت ادامه پیدا کند از نوجوان فردی را می سازد که حتی به تنهایی قادر به انجام امور شخصی خود نخواهد بود.

وی افزود: والدین باید برای رفتارهای مختلف فرزند خود چه این رفتارها مناسب باشد و چه این رفتارها مناسب نباشد پیامد تعیین کنند زیرا بسیاری از نوجوانان از پیامد امور مختلف آگاه نیستند و همین عدم آگاهی سبب می شود که مسؤولیت خود را به درستی انجام ندهند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه والدین باید از تعیین مجازات های سخت و طولانی برای فرزند خود پرهیز کنند، افزود: اگر نوجوان در اثر شکست در کاری با مجازات سنگین روبه رو شود از انجام سایر مسؤولیت ها خودداری خواهد کرد زیرا دچار ترس شده و همین ترس زمینه مسؤولیت گریزی او را فراهم خواهد کرد.

حجت الاسلام عباسی نیا با تأکید بر اینکه مشارکت دادن نوجوان در وظایف خانه از دیگری راهکارهای تقویت مسؤولیت سپاری در نوجوانان است، گفت: تقسیم کار در خانه زمینه آشنایی نوجوان با مسؤولیت های مختلف و انجام درست وظایف محوله را سبب  خواهد شد.

وی تقسیم کار عادلانه و دادن پول توجیبی البته به شرطی که زیاد نبوده و براساس نیاز نوجوان باشد را از دیگر راهکارهای تقویت مسؤولیت پذیری در نوجوانان عنوان کرد، یادآور شد: دوران نوجوانی دوران یادگیری مهارت های زندگی است و والدین در این دروه باید نوجوان را به صورت ویژه و جدی با مسؤولیت های مختلف آشنا کنند.