استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه خوف از خدا یکی از ویژگی‌ها ی مهم جامعه اسلامی است، گفت: جامعه برتر اسلامی جامعه‌ای است که مردم آن تنها به خدا امید داشته و امید خود را از غیر خدا و اغیار بریده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم زنجانی امروز در آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها بابیان اینکه در اسلام وجود حکومت به‌عنوان یک امر ضروری و اجتناب‌ناپذیر معرفی‌شده است، گفت: امام علی (ع) دراین‌باره می‌فرمایند که «مردم باید به‌ناچار امیر و فرمانروایی داشته باشند، خوب و نیکوکار باشد یا بد و گناهکار ولی آنچه که اهمیت دارد این است که جامعه اسلامی و تمامی جوامع بشری بدون حکومت و حاکم نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند».

وی افزود: البته در جامعه اسلامی باید ترس مردم از گناه و اعمال خلاف خودشان باشد و باید دقت کرد که خوف از خدا یکی از ویژگی‌های مهم جامعه اسلامی است و مردم چنین جامعه‌ای تنها به خدا امید داشته و امید خود را از غیر خدا و اغیار بریده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام علی (ع) در این زمینه در حدیثی می‌فرمایند که «هیچ‌کس به احدی امیدوار نباشد مگر به ذات اقدس الهی و از هیچ‌چیز و هیچ‌کس نترسد جز از گناه و اعمال خلاف قانون خودش، بنابراین اگر در محیطی و جامعه‌ای مردم بی‌گناه از شر حکم ترسان باشند این خود دلیلی بر بدی و ستمکاری حاکم است».

زنجانی ادامه داد: بر اساس این سخن امام علی (ع) باید بگوییم که حاکم خوب و نیکوکار مردم را به‌سوی طاعت خداوند نزدیک کرده و از معصیت خدا دور می‌کند؛ درحالی‌که حاکم شر و بدکار موجب افزایش گناه در جامعه می‌شود زیرا مردم به خاطر ترس از این حاکم و جلب رضایت او به هر کاری دست می‌زدند و ارتکاب به گناه در چنین جامعه‌ای برای جلب رضایت حاکم افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: همان‌طور که گفته شد باید ترس مردم در جامعه اسلامی تنها از خدا باشد و اگر مردم خداترس باشند به‌یقین هیچ حاکم ظالمی نخواهد توانست بر آنها مسلط شود؛ زیرا یکی از اوصاف انسان‌های خداترس ظلم ستیزی و مقابله با ظلم و جور است.

انتهای پیام/۱۱۲