استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به فریضه بودن امر به معروف و نهی از منکر گفت: امت برگزیده با شعار دادن حاصل نمی شود بلکه امت نمونه و برگزیده با انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر حاصل می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم طباطبایی صبح امروز در رواق حضرت خدیجه سلام الله علیها با اشاره به آیه ۱۱۰ سوره آل عمران « كُنتُم خَیرَ اُمَّةٍ اُخرِجَت لِلنّاسِ تَأمُرونَ بِالمَعروفِ وتَنهَونَ عَنِ المُنكَرِ وتُؤمِنونَ بِالله» گفت: این آیه می فرماید  که شما بهترین امّتى هستید كه براى مردم ظاهر (وگزیده) شده‏اید به خوبى‏ها فرمان مى‏دهید و از بدى‏ها و زشتى‏ها نهى مى‏ كنید و به خدا ایمان دارید و اگر اهل كتاب (نیز به چنین آیین درخشانى) ایمان آورده بودند، قطعاً برایشان بهتر بود و برخى از آنان مؤمنند، ولى بیشترشان فاسقند.

وی افزود:  این آیه به خوبی اهمیت امر به معروف و نهی از منکر را بیان کرده و نشان می دهد که بهترین امت بودن به شعار دادن نیست بلکه بهترین امت، امتی است که با استفاده از امر به معروف و نهی از منکر زمینه اصلاح جوامع بشری را فراهم کند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای مراتبی است که شامل انکارقلبی، انکار زبانی و اقدام علمی  می شود یعنی اینکه کسی که این اقدام را انجام می دهد در ابتدا باید در قلب خود به نتیجه برسد که این عمل حرام و قبیح است و پس از آن که به انکار قلبی رسید باید این کار بر زبان او جاری شده و به صورت عملی در رفتار او بروز کند.

خانم طباطبایی ادامه داد: همچنین از شرایط امر به معروف و نهی از منکر این است که کسی که می خواهد اینکار را انجام دهد امر و نهی را بشناسد و از واجبات و محرمات شناخت نسبی داشته باشد.

وی افزود: کسی که این فریضه الهی را انجام می دهد باید احتمال اثر را بدهد و باید دقت کند که این امر کردن و نهی کردن با مفسده و خطر جانی همراه نباشد.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: همچنین وقتی ما کسی را امر و نهی می کنیم باید مطمئن باشیم که فرد از روی ناآگاهی این عمل را انجام می دهد نه از روی عادت و تکرار زیرا اگر یک نفر عمل منکری را از روی آگاهی و لجاحت انجام دهد امر کردن و نهی کردن فرد نتیجه بخش نخواهد بود.

خانم طباطبایی یادآور شد: امر به معروف و نهی از منکر در واجبات واجب است ولی در مستحبات لزومی به امر و نهی نیست و همچنین در محرمامت هم فرد باید امر به معروف و نهی از منکر کند در حالی که لازم نیست در مورد مکروهات این اقدام را انجام دهد.

انتهای پیام/۱۱۲