استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه براساس تحقیقات انجام شده نوجوانان برای اولین بار شیوه استعمال دخانیات و مواد مخدر را از والدین خود می آموزند، گفت: بر این اساس والدین اولین الگوی مصرف دخانیات و مواد مخدر در نوجوانان هستند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام، حجت الاسلام محمد عباسی نیا، روز گذشته در آستان حضرت معصومه(س) با بیان اینکه دوران نوجوانی دوران الگو پذیری و الگو برداری از والدین است، گفت: پدر و مادر قبل از هر دوست ناباب یا جامعه ناسالمی می توانند رفتارهای پرخطر را به فرزندان خود آموزش دهند.

وی افزود: نتیجه تازه ترین تحقیقات بر روی بیش از دو هزار نوجوان که به مصرف سیگار و سایر مواد مخدر اعتیاد داشته اند نشان می دهدکه ۴۰ تا ۶۰ درصد از این نوجوانان برای اولین بار شیوه استعمال مواد دخانی و مخدر را در خانه و از سوی والدین خود آموخته اند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: بر این اساس اولین گام در دور نگه داشتن فرزندان از مواد مخدر و دخانیات، استعمال نکردن این مواد توسط والدین و به ویژه در منزل است.

حجت الاسلام عباسی نیا اظهار کرد: شما نمی توانید از نوجوانان توقع داشته باشید که به صورت مستمر در محیط آلوده و در مجاورت افراد معتاد قرار داشته باشند و هیچ تمایل یا حس کنجکاوی نسبت به مصرف مواد مخدر نداشته باشند.

وی افزود: بنابراین بهتر است خانواده ها از رفت و آمد با دوستان یا اقوامی که اقدام به مصرف مواد مخدر در مقابل خانواده و افراد کم سن و سال می کنند به شدت پرهیز کنند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه نصیحت روی نوجوانان نتیجه عکس داشته و موجب لجبازی آنها می شود، گفت: یک پدر و مادر خوب همیشه فرزندان خود را نصیحت نمی کنند بلکه سعی می کنند راه صحیح و غلط را به او نشان داده و فرزند خود را از ورود به محیط های آلوده حفظ کنند.

حجت الاسلام عباسی نیا با بیان اینکه حس کنجکاوی در نوجوان بسیار قوی است، یادآور شد: به همین دلیل والدین باید در انتخاب محیط زندگی و رفتار خود با نوجوان دقت داشته باشند و اگر می خواهند فرزند سالمی داشته باشند بهتر است که در مقابل فرزند خود سالم رفتار کرده و سعی  کنند به اصول تربیتی و اخلاقی مقید و پایبند باشند زیرا تنها در این صورت است که می توان مسیر درست و صحیح را به فرزندان خود نشان داد.