استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شاخصه های سلامت روان در مادران گفت: زنی که سلامت روان ندارد، نمی تواند مادر خوبی بوده و فرزندان سالم و شایسته ای را تربیت کند.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، در برنامه زمزم معرفت در آستان مقدس با بیان اینکه دهه های پیش رو، دهه های بحران های روحی و روانی برای بشر به شمار می رود، گفت: این بحران های روحی و روانی ناشی از تغییر سبک زندگی و دور شدن از دین و سبک زندگی دینی است.

وی افزود: آمارها بیان می کنند که بیش از ۳۰۰ میلیون انسان افسرده در روی زمین وجود دارد که این موضوع ناشی از واگذاری انسان به حال خویش است و انسان امروزی به جای اینکه در مسیری که خداوند برایش تعیین کرده حرکت کند در مسیری که خودش برای خود تعیین می کند، حرکت کرده و همین موضوع موجب سردرگمی و بحران های روحی برای او شده است.

استاد حوزه علیمه قم ادامه داد: مادری می تواند فرزندی سالم و شایسته را تربیت کند که خود از سلامت روحی و روانی مناسبی برخوردار باشد و یکی از نشانه های سلامت روحی و روانی مادر، ارتباط او با خداوند است؛ زیرا ارتباط با خدا انسان را به آرامش روحی و روانی می رساند و مادری که آرامش روانی دارد از سلامت روح و روانی کافی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون ادامه داد: مادری که می خواهد آرامش روحی و روانی داشته باشد باید روزی یک حزب یا چند صفحه قرآن بخواند و به طبع باید نمازهای یومیه خود را به موقع انجام دهد و بهتر است که این اعمال را در زمانی که انرژی دارد انجام دهد نه در وقت های مرده که بی حوصله است.

وی افزود: ادعیه خوانی و قرائت دعاهای مختلف نیز می تواند به افزایش سلامت روان مادران کمک کند و مادران در راستای افزایش سلامت روان خود می توانند اذکار مختلف را نیز بعد از ادعیه بخوانند زیرا ویژگی اذکار آرامش بخشی به مادران است.

استاد حوزه علمیه قم حضور مادران در اماکن دینی و مذهبی را از دیگر عوامل تقویت سلامت روان مادران عنوان کرد، گفت: نشستن پای برنامه های طنز یا شنیدن موسیقی های مختلف تنها به صورت موقت به انسان آرامش می دهد در حالی که اگر مادران در اماکن دینی و مذهبی حاضر شده و ساعتی از وقت خود را به مناجات با خداوند اختصاص دهند قطعا خواهند توانست به آرامش حقیقی و پایدار دست یابند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با تأکید بر اینکه مادر باید در جایگاه خود باشد، افزود: مادری که از عملکرد خود به عنوان مادر و همسر راضی نیست نمی توان احساس رضایتمندی و آرامش را به دیگران وارد می کند.

وی تصریح کرد: بانوان باید سعی کنند که جایگاه و عملکردشان بر مبنای جنسیت و زنانگی باشد زیرا زنی که روحیه مردانه پیدا کرده و فقط یک شاغل و کارمند خوب باشد نمی تواند مادر خوبی باشد.

استاد حوزه علمیه قم حمایت مرد از همسر و مادران را از دیگر عوامل افزایش سلامت روحی و روانی مادران و بانوان عنوان کرد، گفت: مرد باید به جا و به موقع به همسر خود محبت کند، اگر توان مالی دارد همسر خود را در تنگنای مالی قرار ندهد و به نیازهای همسر خود نیز توجه کند.