استاد حوزه علمیه خواهران گفت: در طب اسلامی با روش های مختلفی از جمله مصرف سیاه دانه، دمنوش های گیاهی، پرهیز از مصرف غذاهای سرد و مواردی از این قبیل می توان فشار خون سرد را درمان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم شریف، با بیان اینکه برای استفاده از درمان های طب سنتی باید به پزشک و متخصص آشنا به طب اسلامی مراجعه شود، گفت: برای مثال در کسی که کم کاری تیروئید دارد به محض شروع درمان طب اسلامی نمی توان دارو و هورمون فرد را قطع کرد؛ زیرا غده تیروئید از غده های بسیار مهم در بدن است که اگر دارو و هورمون فرد به یکباره قطع شود فرد دچار کما می شود.

وی افزود: در درمان با طب اسلامی فرد تحت پایش قرار می گیرد و زمانی که به تعادل رسید در آن هنگام می توان داروی او را به مرور زمان کم کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران ششمین راهکار درمانی کم کاری تیروئید را حجامت عنوان کرد، گفت: حجامت در درمان کم کاری تیروئید بسیار مؤثر است.

خانم شریف اظهار کرد: حجامت در روی غده تیروئید انجام نمی شود بلکه حجامت بر روی چانه انجام شده و اگر تیروئید فرد حیلی شدید باشدحجامت بر روی سر و در ناحیه هیپی تالاموس انجام می شود تا بدن فرد به تعادل برسد.

وی بهترین درمان را برای ندول و کیست تیروئید زالو درمانی عنوان کرد، افزود: این درمان در کنار سایر درمان هایی که بیان شد مورد استفاده قرار می گیرد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: کسی که این درمان ها را انجام دهد به مرور نیازش به قرص تیروئید کمتر شده و این کاهش و کم شدن ممکن است مابین شش ماه تا یکسال طول کشد و اگر فرد مزاج خود را به خوبی اصلاح کند در مدت یکسال نیاز به او قرص کم شده و یا از بین می رود.

خانم شریف با اشاره به اینکه فشار خون سرد یکی از بیمارهای ناشی از افزایش بلغم در بدن است، تصریح کرد: منظور از بلغم همان پلاسمای خون بوده و در هر جا که خون باشد بلغم هم در آنجا خواهد بود اما اگر بلغم غلبه پیدا کند فرد دچار افزایش فشار خون سرد می شود.

وی افزود: فشار خون سرد معمولا با سردی زیادی بدن همراه است و کسانی که به این بیماری مبتلا هستند زمانی که سردی می خوردند فشار خون آنها بیشتر بالا می رود زیرا با افزایش بلغم فشار بر جداره عروق افزایش یافته و فرد دچار فشار خون بالا می شود.

خانم شریف افزود: کسانی که دارای فشارخون سرد هستند معمولا فشار خون مینیموم آنها بالا است که برای بدن خطرناک است.

وی با اشاره به روش درمان فشارخون سرد ادامه داد: برای درمان فشار خون سرد در ابتدا به فرد توصیه می شود که از مصرف مواد غذایی با طبع سرد پرهیز کرده و غذاهای گرم را با مصلح آن مصرف کند و باید دقت کرد که حذف وعده ناهار به بهبود درمان این بیماران بسیار کمک می کند.

استاد حوزه علمیه خواهران روغن مالی، قلب و قفسه سینه را با روغن زیتون و سیاه دانه از دیگر راهکارهای درمان این بیماری عنوان کرد، گفت: این کار به پمپاژ بهتر خون از سوی قلب کمک می کند و موجب افت فشار می شود و همچنین به فرد توصیه می شود از مصرف برنج، مرغ و ماهی نیز خودداری کند.

وی افزود: همچنین مصرف سیاه دانه بدون خوردن عسل، مربا و ارده فشار خون را پایین می آورد و باید دقت کرد در بیماری فشار خون سرد این سیاه دانه است که به تنهایی فشار خون را کاهش می دهد در حالی که مصرف آن با سایر مواد موجب افزایش فشار خون در افرادی که فشار آنها پایین است می شود.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: مصرف عرق بیدمشک، مصرف عرق شاطره، مصرف عرق گزنه با وجود طبیعت گرم به دلیل اینکه عروق را گشاد می کنند موجب پایین آمدن فشار خون می شود.

خانم شریف با بیان اینکه مصرف دمنوش ها نیز موجب کاهش فشار خون می شود، یادآور شد: اناب، گل بنفشه، گل ختمی، زرشک کوهی یا زرشک طبیعی، چای کوهی موجب کاهش فشار خون می شود و باید دقت کرد که چای کوهی، بنفشه و گل گاو زبان و لیمو مانی موجب کاهش فشار خون می شوند و گل گاو زبان فشار خون را تنظیم می کند.