استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هوشمندی مادر از نکات بسیار مهم در امر تربیت کودکان است، گفت: مادر هوشمند مادری است که بداند در چه موقیعت زمانی و مکانی یک نکته تربیتی را به فرزند خود آموزش دهد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، در شبستان امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با بیان اینکه پیامبر(ص) خطاب به جوانانی که در شرف ازدواج هستند می فرمایند«زمانی که می خواهید برای خود همسری را انتخاب کنید دقت کنید که آیا این زن می تواند مادر خوبی برای فرزندان شما باشد» گفت: مادر موفق از نظر ملاک های تربیت اسلامی مادری است که از سلامت جسمی و روحی برخوردار بوده، به فرزند و فرزند آوری و تربیت فرزند علاقه داشته باشد.

وی افزود: براساس آنچه بیان شد مادر موفق باید بتواند برای تربیت فرزندان خود وقت بگذارد، دانش و توانایی و مهارت های لازم را برای تربیت فرزند کسب کرده و بتواند رفتار و منش خود در زمان و مکان مناسب انتقال داده و زمان شناس و مکان شناس خوبی باشد.

کارشناس مسائل تربیتی کودکان ادامه داد: یکی دیگر از شاخصه های مادر موفق این است که انسان هوشمندی باشد و منظور از هوشمند بودن این است که بداند نکات تربیتی را در چه شرایطی برای کودک بیان کند برای مثال اگر می خواهد حجاب و عفاف را به فرزند خود آموزش دهد باید بداند که بهتر است این آموزش را در جمع هم سالان با حجاب به کودک خود آموزش دهد تا الگوبرداری و اثر پذیری بیشتر باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: مادری که هوشمند است برای انتقال مفاهیم اخلاقی به کودک سعی می کند در قالب یک داستان این مفاهیم را آموزش دهد.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون اظهار کرد: دلیل اهمیت هوشمندی برای مادر این است که مادر اگر فقط نصیحت کننده و نصیحت گر باشد این نصیحت گری او نه تنها اثر گذار نخواهد بود بلکه در درازمدت زمینه لجابازی فرزند را فراهم می کند همانطور که رسول خدا(ص) در قالب داستان یا یک رفتار مفاهیم اخلاقی را به اصحاب خود آموزش می دادند.

وی افزود: اگر والدین از محسوسات فرزندان خود را به نکات تربیتی برسانند اثر پذیری آنها بهتر خواهد بود به همین دلیل در قرآن کریم بیان شده است که  نیاز نیست دیگران را به سخن گفتن دعوت کنید بلکه با رفتار عملی می توانید دیگران را به یک نکته تربیتی و اخلاقی خوب متوجه کنید.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: امروزه متخصصان به این نتیجه رسیده اند که ۶۷ درصد یادگیری انسان از طریق چشم است به همین دلیل انسان اگر از طریق محسوسات فرزندان خود را با نکات مختلف آشنا کند یادگیری آنها بهتر و همیشگی خواهد بود.