رمز رسیدن به یک زندگی پایدار آموختن مهارت های زندگی است و زمانی که یک زن و شوهر مهارت های زندگی مشترک را به خوبی یاد داشته باشند شعار زندگیشان این می شود که« همسرم باش تا من نیز حوای تو باشم».

پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها: این روزها آمارهای تکان دهنده ای در خصوص افزایش رشد طلاق در جامعه به به گوش می رسد.

وقتی مسأله ای آسیب زا مانند طلاق را بررسی می کنی به این نتیجه می رسد که عدم آشنایی با سلوک همسر داری مهم ترین عامل بروز طلاق و اختلاف در میان زوج ها است که حتی گاهی بر اثر عدم آشنایی با مهارت های همسرداری عمر بعضی از زندگی ها به شش ماه هم نمی رسد.

وقتی به سراغ دختران و پسران جوان می روی تازه متوجه می شوی که تنها چیزی که پدر و مادرها نه تنها به پسران بلکه به دختران جوان خود آموزش داده اند این است که بستر ادامه تحصیل را برای آنها فراهم کرده اند ولی متأسفانه از مهارت همسرداری چیزی به آنها یاد نداده اند و دختر و پسر را به گونه ای تربیت کرده اند که عنصری را به نام گذشت و ایثار در زندگی خود ارج ننهاده و تنها به دنبال یک چیز است و آن یک چیز «خوشبختی من و برآورده شدن آروزها»ی من است و چون برآورده شدن آرزوهای یک نفر با فدا کردن و له کردن دیگری محقق می شود در نتیجه تعارض و اختلاف خیلی زود در زندگی ها خود را نشان می دهد.

به سراغ چند تن از دوستان وکیل و مشاور رفتم و از آنها جویا شدم که چرا عمر زندگی ها این قدر کوتاه است آنها به من گفتند چون دختر و پسر مهارت زندگی کردن را بلد نبوده و در کنار بلد نبودن این مهارت متأسفانه به آموزه های دینی و حریم های خانوادگی نیز پایبند نیستند درنتیجه عمر زندگی آنها کم است و در بعضی از مواقع حتی به شش ماه هم نمی رسد.

به سراغ راهبردهایی که برای پیشگیری از طلاق در جامعه انجام می شود رفتم و متوجه شدم که قبل و بعد از ازدواج به زوج های جوان مشاوره داده می شود اما چون این مشاوره ها پشتوانه دینی ندارند خود نیز در بیشتر موارد به علت ترویج روحیه خود محوری و فردیت گرایی به طلاق دامن می زند.

کمی که با خود فکر کردم به یاد این حدیث افتادم که حلال مشکلات مؤمنان اهل بیت(ع) هستند به همین دلیل به آستان این بزرگواران وارد شدم تا ببینم راه چیست

چون در قم زندگی می کنم و در مجاورت بانویی کریمه که به بزرگواری و عزتمندی دربرابر ذلت و گناه شهره شهر است ،چاره کار را از ایشان جویا شدم تا بدانم که در حرم بانوی کرامت به عنوان قطب فرهنگی قم و قلب فرهنگ دینی جهان اسلام برای پیشگیری از معضلی مانند طلاق چه می کنند.

خادمان حرم مرا به شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها و امور فرهنگی خواهران راهنمایی کردند در آنجا بود که متوجه شدم آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها با برگزاری دوره های معارفی مانند آیین همسرداری با حضور استاد حجت الاسلام والمسلمین تراشیون در طول چند سال، برگزاری کلاس های سبک زندگی با محوریت همسر داری و سیره اهل بیت(ع) در این زمینه و برگزاری دوره های معارفی قبل و بعد از ازدواج سعی می کند به وسعت حرم کبریایی بانوی کرامت گامی در حل معضلات فرهنگی کشور از جمله کاهش طلاق و تحیکم بنیان خانواده بردارند.

همچنین از طریق خانم شهبازی، مسؤول امور فرهنگی خواهران نیز متوجه شدم که در کنار دوره های معارفی آیین همسرداری، در حال حاضر دوره معارفی« همسرم باشم» با محوریت نقش مزاج ها و طب اسلامی در انتخاب همسر؛ بانوان را از طریق طب اسلامی و توجه به مزاج در انتخاب همسر شایسته و حل مشکلات زناشویی راهنمایی می کند.

اضافه براین خانم شهبازی برای من بیان کردند که در طول ترم گذشته دوره هایی را با حضور استاد علی محمد رفیعی در زمینه همسرداری و حل اختلافات زناشویی برگزار کرده اند که خوشبختانه این دوره ها در آموزش مهارت های همسرداری و حل اختلافات به بانوان بسیار مؤثر بوده است.

با شنیدن این سخنان دلم آرام گرفت و با خود گفتم که این هم گام دیگری از اهل بیت(ع) برای دستگیری از شیعیان خویش است و دیگر نگرانیم با وجود مرقد و بارگاه اهل بیت(ع) برای این چنین معضلات و حل آن کمتر شد.

امیداوارم که مسؤولان جامعه نیز مانند خدام بانوی کریمه به جای شعار دادن در عرصه سبک زندگی و اینکه سبک زندگی چنین است و چنان است و می توان با حل فلان مشکل طلاق را کاهش داد، مانند آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله عیلها به صورت عملی و میدانی برای آموزش مهارت های زندگی در عرصه های مختلف با استناد به سیره اهل بیت(ع) گام بردارند زیرا پس از رسول خدا(ص) در دنیا و آخرت تنها چیزی که می تواند انسان را از خطر گمراهی و انحراف نجات دهد سیره اهل بیت(ع) و تمسک به این بزرگوران و کتاب خداست و تا وقتی که این دو ثقل عظیم تنها در شعار تکریم شوند و به صورت عملی وارد منش و رفتار و سبک زندگی مردم نشوند در عمل هیچ حاصل نخواهد شد و جز به هدر رفتن اعتبارات کلان از بیت المال هیچ نتیجه ای نخواهد داشت.

به امید روزی که تمام ایران مانند قم حرم اهل بیت شود و تمام مردم برای آموختن سیره اهل ببت(ع) مانند طلاب حوزه علیمه قم طلبه شوند نه اینکه منتظر باشند تا دیگران به سراغ آنها رفته و علم تربیت و همسرداری دینی را به آنها بیاموزند.

انتهای پیام/۱۱۲