مهدی عباسیان در گفتگو با پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، با بیان اینکه هم اکنون ۲۴ متخصص فعال در درمانگاه خیریه حضرت معصومه سلام الله علیها، به بیماران خدمت رسانی می کنند، اظهار داشت: امسال ۱۰ متخصص جدید به جمع پزشکان آستان اضافه شدند که در زمینه های زنان و نازایی ، پوست و مو و اعصاب و روان و … فعالیت می کنند.

وی افزود: خانم دکتر رضایی، فوق تخصص زنان و نازایی از تهران و دکتر محمدرضا قدیر فوق تخصص گوارش و کبد هم در این کلینیک به ارائه خدمات درمانی به زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت می پردازند.

عباسیان با تاکید بر ارتقای روز به روز خدمات کیفی این درمانگاه تصریح کرد: دعوت از پزشکان متخصص و فوق تخصص برای افزایش کیفیت خدمات است و در همین راستا در سایر امور مرتبط مانند سونوگرافی هم از حضور بهترین متخصصان این امر خانم دکتر احمدی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران و خانم دکتر ضرغامی استفاده می کنیم.

مدیر بهداشت و درمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها، دکتر مهدی بیگدلی از متخصصان اعصاب و روان و خانم دکتر فریدنی و دکتر اعتماد زاده از متخصصان پوست و مو و نیز دکتر دانش متخصص داخلی را پزشکان این کلینیک که از تهران به این درمانگاه می آیند، عنوان کرد و گفت: آقای دکتر صفوی و خانم دکتر غلامی از متخصصان گوش و حلق و بینی و آقای دکتر هادی متخصص کلیه و مجاری، دکتر تقوی، جراح عمومی، و آقای دکتر مظفری و خانم دکتر چیت سازیان و آقای دکتر فاخری جراح و متخصص ارتوپدی مفصل و زانو به همراه دکتر شریعتی، خانم دکتر مدنی از متخصصان اطفال و خانم دکتر شاه حمزه و آقای دکتر مستقیم در بخش سونوگرافی به ارائه خدمات می پردازند.

وی با بیان اینکه حرم حضرت فاطمه معصومه به عنوان حرم یک بانوی نمونه آل الله ملجأ و پناهگاه بسیاری از مردم و به ویژه بانوان است، گفتک سعی شده همه روزه پزششکان متخصص زنان در این درمانگاه وجود داشته باشد و متخصصانی همچون خانم دکتر اردستانی، خوانساری، پور مجیب، سخایی، لباف، شاه بوداقی و رضایی  در خدمت بانوان  هستند.

عباسیان افزایش خدمات دانپزشکی را از اقدامات این درمانگاه برشمرد و گفت: دکتر تسخیری، پور رضا، دهقان نصیری، رحیمی، اسودی ابراهیمی و کوهستانی به ارائه خدمات می پردازند و با توجه به قرادادی که با بیمه های پایه بسته شده برخی از خدمات با تعرفی بیمه ای محاسبه می شود و کسانی هم که از بیمه های تکمیلی مانند کوثر استفاده می کنند با توجه به تعرفه های پایین ما مبلغ پرداختی آنها بسیار کمتر از محاسبه می شود و فرانشیز دریافتی بسیار اندک می شود.

وی آزمایشگاه آستان را یکی از مجهز ترین آزمایشگاه های استان قم عنوان کرد و گفت: این آزمایشگاه با پیشرفته ترین تجهیزات که امسال بسیاری از آنها نوسازی  شده است و با بکارگیری بهترین کیت های آزمایشگاهی اصلی و کنترل کیفی آن ضریب خطا را از نمونه گیری تا گزارش آزمایشات را به صفر رسانده است .

مدیر بهداشت و درمان آستان وجه تمایز این درمانگاه و خدماتی نظیر آزمایشگاه و سونوگرافی را عدم توجه صد در صدی به سود دهی فعالیت ها دانست و گفت: این نگاه سبب می شود که کیفیت بالارفته و تعرفه ها در پایین ترین حد ممکن باقی بماند و به همین دلیل است که قیمت های این درمانگاه حتی پایین تر از تعرفه مصوب علوم پزشکی است.

وی با بیان اینکه با بیمه های تکمیلی دانا و کوثر و البرز و نیز آسیا به توافقاتی رسیده ایم و برخی در مرحله قرارداد و برخی هم به ارائه خدمات رسیده است، گفت: تا در حد توان بدنبال کم کردن هزینه های بیماران و استفاده از خدمات بیمه ای در این درمانگاه برای رفاه حال بیشتر زائران و مجاوران کریمه اهل بیت هستیم علاوه براینکه قرارداد هایی را با بنیاد شهید و ایتام بسته ایم که با تعرفه های خاص به آنها خدمت رسانی کنیم.

مدیر بهداشت و درمان آستان به نگاه ویژه این درمانگاه به خادمان کریمه اهل بیت اشاره کرد و گفت: خدمات عمومی مانند ویزیت پزشک عمومی و تزریقات و مامایی براین خادمان به صورت رایگان انجام می شود که می توانند از این خدمات که برای عموم مردم به صورت شبانه روزی است استفاده کنند.

عباسیان از بخش های این درمانگاه که به صورت شبانه روزی خدمت رسانی می کنند را داروخانه ذکر کرد و گفت: در بخش عمومی اتاق CPR نیز در سال ۹۴ تجهیز و راه اندازی شد تا عملیات احیای بیماران را انجام دهد.

وی از اقدامات درمانگاه در سال ۹۴ را توسعه و بهسازی فضای درمانگاه و دستگاه ها و تجهیزات دندانپزشکی و سونوگرافی و آزمایشگاهی دانست و خاطرنشان کرد: روز به روز در پی بالا بردن سطح کیفی و ایجاد خدمات بیشتر برای زائران هستیم.

وی با تاکید بر پذیرایی این درمانگاه از زائران خارجی ابراز داشت: در ۶ ماهه اول امسال بیش از ۵۰ درصد زائران از کشور های مختلف بوده اند که خدمات درمانی دریافت کرده اند.

عباسیان با اشاره به وجود ۹۶ کارمند و خادم در درمانگاه، بخش فوریت های پزشکی و بهداشت را از دیگر زیر مجموعه های مدیریت بهداشت  درمان عنوان کرد و گفت: فوریت های پزشکی حرم مطهر با حضور ۱۲۰ نفر از خادمان افتخاری ۱۴ ساعت در روز با حضور چهار خادم مرد و سه بانوی خادم به ارائه خدمات فوریتی به زائران و مجاوران داخل حرم مطهر می پردازند و این ساعت کاری در روزهای سه شنبه و پنج شنبه به ۱۷ ساعت می رسد.

وی ادامه داد: چون اغلب این خادمان افتخاری از اعضای کادر اورژانس، پرستاران و بهیاران بیمارستان ها هستند، در صورتی که بیماری در حرم مطهر پس از معاینه آنها علاوه بر خدمات فوریتی مانند اکسیژن تراپی، برخورد با افت و یا افزایش فشار خون و … به به سرویس دیگری نیاز داشته باشند، از طریق ۱۱۵ به بیمارستان منتقل می شود.

مدیر بهداشت و درمان آستان مقدس در رابطه با موضوع بهداشت تصریح کرد: کنترل های روزانه و نظارت بر موارد بهداشتی زائران و پرسنل و نیز کنترل و نمونه گیری از آب و اقدامات پیشگیرانه برای بیماری های واگیر دار به صورت نامحسوس و بسیاری موارد دیگر از اقدامات واحد بهداشت است.

شایان ذکر است درمانگاه حضرت معصومه از سال ۶۷ در کنار در شماره ۵ و در بالکن مشرف به خیابان ارم تاسیس شد و بعدها در سال ۷۴ در دو طبقه در مجموعه کتابخانه جنب فیضیه به بهره برداری رسید و تاکنون توسعه یافته است و به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات می پردازد.