به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، پیامبر اسلام(ص) بعد از اینکه با استفاده از قرآن به عنوان معجزه‌ای جاوید و تلاش‌های طاقت‌فرسای خود توانستند شبه جزیره و ظلم و استبداد حاکم بر آن را به مدینه فاضله، اخلاق‌مدار و خدامحور تبدیل کنند برای انجام رسالت جهانی و وظیفه رحمة‌العالمین بودن خود به ارسال نامه‌های دعوت و هدایت به بسیاری از پادشاهان و رؤسای آن روز اقدام نمودند.
بر اساس این گزارش، در این مکاتبات و نامه‌ها اخلاق، معنویت، ارشاد، کمال‌خواهی و خداجویی به صورت‌های مختلف مورد تاکید قرار گرفته است به همین علت ضرورت نگارش اثری در مورد نامه‌های پیامبر اسلام(ص) و معرفی این مکاتبات به کشورهای اسلامی و جامعه بشری به خوبی قابل احساس بوده است.
هر چند کتاب‌های شرح حدیث فراوان نگاشته شده است اما در مورد این نامه‌ها و مراسلات کار تحلیلی و پژوهشی محتوایی انجام نشده بود به همین علت آیت‌الله علی اکبر مسعودی خمینی در قالب کتاب «پیک هدایت» به پاسخ به این خلا علمی در سال ۱۳۸۹ پرداخته است.
گفتنی است، علاوه بر تشریح کامل ۱۳ نامه به پادشاهان و رؤسای کشورهای مختلف، سرفصل‌هایی از جمله پیامبران الگوی انسان‌ها، پیشینه پژوهش در نامه‌های پیامبر اسلام(ص)، ضرورت بازخوانی نامه‌های ایشان، پیشینه نگارش در عربستان، دبیران و کاتبان حضرت محمد(ص)،‌ گستره و شیوه نگارش و نامه‌ها و هدایت‌ها با استفاده از ۴۹۲ صحفه در «پیک هدایت» مورد بررسی قرار گرفته است.
لازم به ذکر است، پژوهشکده علوم معارف قرآنی علامه طباطبایی(ره) آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در تهیه کتاب «پیک هدایت» مشارکت داشته و انتشارات زائر نیز به چاپ دو هزار نسخه از این کتاب اقدام کرده است.
همچنین، اکنون کتاب «پیک هدایت» در برخی از کتاب‌فروشی‌های دینی، مراکز فروش انتشارات زائر و برخی از کتابخانه‌ها از جمله کتابخانه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها موجود است.