کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) به احکام نماز مسافر در اماکن خاص اشاره کرد و گفت: در مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و حرم مطهر امام حسین (ع) نماز مکلف ازنظر اکثر علما با اختیار فرد،  به صورت کامل و یا شکسته اقامه می شود.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام سید جعفر ربانی در  بیان احکام شرعی بین نماز ظهر و عصر در شبستان امام خمینی (ره) با اشاره به ایام زیارت اربعین اظهار داشت: مؤمنانی که در ایام اربعین در خیل عظیم مردمی در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنند لازم است به احکام الهی توجه عملی داشته باشند.
کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که نماز مسافر اولین مسأله ای است که مسافران اربعین با آن مواجه خواهند شد، ابراز داشت: اگر سفر زائران اربعین در ایام پیاده‌روی ۱۰ روز است باید نمازهای چهار رکتی آنان به‌صورت شکسته و دورکعتی ادا شود؛ این در حالی است که اگر مکلف بخواهد در یک شهر خاص ۱۰ روز کامل را توقف کند، نماز وی کامل خواهد بود.
وی ادامه داد: در یک جمع‌بندی اجمالی طول زمان سفر بری مکلف معیار نیست بلکه طول زمانی که مکلف نیت دارد در یک شهر خاص وقوف کند موردنظر فقها اعظام در این افتا بوده است.
حجت‌الاسلام ربانی به احکام نماز مسافر در اماکن خاص اشاره کرد و گفت: در مسجدالحرام، مسجدالنبی، مسجد کوفه و حرم مطهر امام حسین (ع) نماز مکلف ازنظر اکثر علما آزاد است؛ این در حالی است که برخی از فقها در مورد حریم موردنظر در آستان مقدس امام حسین (ع) را شعاع ۱۱ متری اطراف قبر مطهر امام حسین (ع) توصیف فرموده‌اند.
وی افزود: برای این‌که مکلف بداند نماز او در سایر اماکن آستان قدسی امام حسین (ع) چه حکمی دارد باید حتماً به رساله توضیح المسائل مرجع خود مراجعه کند.
سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) در پایان به بیان نکته‌ای در ذیل اماکن خاص در احکام نماز پرداخت و ابراز داشت: این‌که تمام شهرهایی که این چهار مکان مقدس در آن واقع‌شده است شامل حکم موردنظر فقها است یا خیر؛ مکلف باید به رساله توضیح المسائل مرجع موردنظر خود مراجعه کند و یا این‌که از طریق استفتا کسب تکلیف کند