سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: فرهنگ شهروند محور غربی نه تنها زمینه ساز حیات طیبه نشده بلکه به دلیل ترویج روح بی تفاوتی، جامعه بشری را به انحطاط می کشاند.
به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام بخشی روز گذشته در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که یکی از علائم شیعه انجام زیارت اربعین است، گفت: در برداشتن مضامین و مفاهیم عالی از ویژگی های زیارت اربعین سید الشهدا است.
وی افزود: در فرازهای ابتدایی این زیارت به خداوند عرضه می داریم که « خداوند امام حسین(ع) را حجت خود بر بندگان قرار داد و امام حسین(ع) مردم را دعوت کرد و تا جایی که توان داشت مردم را خیرخواهی و نصیحت کرد تا عذری برای مردم باقی نماند».

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که خیرخواهی و دلسوزی امام حسین(ع) نسبت به دشمنان حتی تا گودال قتلگاه و بریدن سر امام حسین(ع) نیز ادامه داشت، افزود: فرهنگ اسلامی بر خلاف فرهنگ غربی، فرهنگ اخوت و برادری است.

حجت الاسلام بخشی ادامه داد: در جامعه ای که فرهنگ اخوت حاکم باشد به دنبال آن برابری، برادری، مساوات، امر به معروف و نهی از منکر و خیر خواهی بر زندگی مردم حاکم خواهد شد؛ در حالی که در فرهنگ شهروند محور غربی این چنین نیست.

وی فرهنگ غربی را فرهنگ شهروند محور دانست و گفت: در فرهنگ شهروند محور غربی بر خلاف فرهنگ اخوت اسلامی هرکس تنها به فکر خود بوده و هرکس باید مراقب باشد تا اموال و سرمایه زندگی او از سوی دیگران در معرض تهدید و غارت قرار نگیرد، در این فرهنگ به بهانه حریم شخصی هیچ کس به دیگری کاری نداشته و نسبت به سرنوشت دیگری حتی اعضای خانواده اش بی تفاوت است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) فرهنگ حسینی را فرهنگ اخوت عنوان کرد و گفت: از آن جایی که امام حسین(ع) مروج فرهنگ اسلامی است براساس فرهنگ اخوت زندگی کرده و به همین دلیل به عنوان امام امت نمی تواند نسبت به سرنوشت دیگران حتی سرنوشت دشمنان خود تا آخرین لحظه بی تفاوت باشد و واکنش های امام در عاشورا و در طول زندگی بر اساس فرهنگ اخوت و خیرخواهی بود.

حجت الاسلام بخشی افزود: اگر امروز بی بندباری، اعتیاد و گناه در جامعه زیاد شده نتیجه سبک زندگی غربی و سبک زندگی شهروندی است که بی تفاوتی و بی خیالی نست به یکدیگر را در میان مردم ترویج می کند.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به این که فرهنگ اخوت و خیر خواهی امام حسین(ع) در کربلا بی نتیجه نماند و ۴۰ نفر از شهدای کربلا در کربلا به امام حسین(ع) پیوستند، گفت: اوج خیر خواهی امام حسین(ع) را می توان در گودال قتلگاه مشاهده کرد.

وی افزود: در گودال قتلگاه هر کس برای بریدن سر امام حسین(ع) می رفت با برق نگاه امام و نصایح ایشان ازگودال فرار می کرد تا این که شبلی به سراغ امام حسین(ع) رفت و می خواست سر امام را از تن جدا کند.

حجت الاسلام بخشی تصریح کرد: در این هنگام امام حسین(ع) چشمان بی رمق خود را باز کرد و به شبلی نگاهی انداخت و فرمود که ای شبلی تو قاتل من نیستی و من نمی خواهم تو آخرت خود را خراب کنی که شبلی با شنیدن این سخن امام دگرگون شد و گفت شما در اینجا باز به فکر آخرت من هستید و سپس به امام عرضه داشت که آیا من با وجود تیرباران کردن حضرت ابالفضل عباس(ع) و با وجود پاره پاره کردن بدن حضرت علی اکبر(ع) باز هم می توانم توبه کنم که امام به او فرمود بله و به این ترتیب شبلی به لشکر عمر سعد زد و به شهادت رسید.

وی افزود: ماجرای شبلی در ظهر عاشورا و در گودال قتلگاه اوج خیرخواهی امام حسین(ع) را مبتنی بر فرهنگ اخوت نشان می دهد.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) گفت: امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) با فرهنگ اخوت خود بدترین انسان ها را در مسیر حق و حقیقت یاری کردند؛ در حالی که غرب با فرهنگ شهروندی نه تنها مردم را به صراط مستقیم نزدیک نمی کند بلکه انسان و یک تمدن را در اثر بی تفاوتی به انحطاط می کشاند چراکه در این فرهنگ هرکس تنها مسؤول خویش است و ضرب المثال هایی مانند « عیسی به دین خود و موسی به دین خود نیز نشأت گرفته از این فرهنگ منحط غربی است»

وی یادآور شد: در جامعه امروز  رسالت مردم و مسؤولان این است که فرهنگ اخوت و خیرخواهی را به تبعیت از امام حسین(ع) در جامعه پرورش دهند.