به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ناصر رفیعی بعدازظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به آیه ۷۲ و ۷۳ سوره احزاب اظهار داشت: برخی آیه‌ها در قرآن کریم به نام‌هایی معروف هستند و ۷۲ به آیه امانت معروف است.

وی بابیان اینکه آیه ۷۲ از متشابهات قرآن است، افزود: اختلاف فراوانی در فهم و تفسیر آیه ۷۲ سوره احزاب در بین مفسران شیعه و سنی وجود دارد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی تصریح کرد: خداوند در آیه ۷۲ سوره احزاب می‌فرماید ما امانتی را به آسمان و زمین عرضه کرده‌ایم ولی آن‌ها ترسیدند و نپذیرفتند، انسان آن را پذیرفت.

وی ادامه داد: برخی این امانت الهی را واجبات و محرمات، توحید، عقل و خرد، تکامل و رشد و برخی دیگر مانند مرحوم علامه طباطبایی آن را ولایت می‌داند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی بابیان اینکه در میان موجودات و جمادات فقط انسان قابلیت پذیرش امانت خداوند را داشت، تصریح کرد: انسان به‌عنوان موجود برتر از جن و فرشتگان، امانت خداوند را پذیرفته است، انسان می‌تواند مانند صدام از حیوان بدتر و یا مصلحی مانند ائمه شده و بشر را نجات دهد.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید هنگامی‌که ما این امانت را عرضه کردیم مردم به سه دسته منافق، مشرک و مؤمن تقسیم شدند که منافقین و مشرکین از این تکلیف استفاده نکردند اما مؤمنان به آن عمل کردند.

وی تصریح کرد: در میان همه موجودات عالم هستی فقط انسان امانت خداوند را پذیرفت، خداوند نیز در قرآن کریم می‌فرماید آنان که دین این امانت را ادا کرده‌اند پاداش بزرگی به آنان خواهیم داد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رفیعی با اشاره به اینکه آیات قرآن کریم پیرامون انسان به دودسته تقسیم‌شده است، تأکید کرد: انسان گاهی تربیت‌شده، خلیفه‌الله و مسجود ملائکه است و گاهی عجول و جهول بوده که بی‌تربیت است، درواقع اگر جهل به انسان حاکم شد بدون تربیت و پیرو شیطان خواهد بود.

وی به ویژگی‌های انسانی که پیرو شیطان است اشاره و عنوان کرد: شیطان به حضرت نوح (ع) گفت اگر انسان بخل، حرص، حسادت، تکبر، شتاب‌زدگی منفی داشته باشد، در اختیار من است، بنابراین انسان‌هایی که این ویژگی رادارند نمی‌توانند امانت خداوند را حفظ کنند.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید افرادی که نماز می‌خوانند، حافظ حدود الهی هستند و امربه‌معروف می‌کنند، حق امانت الهی را ادا می‌کنند.