به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم مجیدی پیش از ظهر در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با اشاره به جایگاه زنان مؤمن در قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن کریم خداوند از آسیه همسر فرعون به‌ عنوان زن برگزیده و مؤمن یادکرده و این بانو را بهترین الگو و سرمشق برای زنان و مردان امت معرفی می‌کند.

استاد حوزه علمیه خواهران زنان عاشورایی را نیز در زمره زنان نقش‌آفرین و تاریخ‌ساز و تمدن ساز دانست و افزود: زنان اصحاب امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا به دودسته تقسیم می‌شوند بانوان هاشمی که به امام حسین علیه‌السلام و اهل‌بیت علیه‌السلام منسوبند و بانوان غیر هاشمی که همسران و مادران شهدای کربلا هستند.

وی با اشاره به اینکه ۱۰۰ بانو کاروان امام حسین علیه‌السلام را همراهی می‌کردند و این بانوان در طول واقعه عاشورا اقدامات بسیار مهم و مؤثری انجام دادند، تصریح کرد: در مدینه عده زیادی از زنان و مردان زندگی می‌کردند که می‌توانستند امام حسین علیه‌السلام را در روز عاشورا همراهی کنند؛ اما تنها عده اندکی حاضر به همراهی کاروان امام حسین علیه‌السلام شدند.

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه در واقعه عاشورا تنها پسران برادر و خواهر امام حسین علیه‌السلام و فرزندانشان ایشان را همراهی کردند، ادامه داد: جوانان هاشمی بسیار جوان بودند و بزرگ‌ترین آن‌ها حضرت عباس علیه‌السلام بودند که در واقعه عاشورا ۳۴ سال بیشتر نداشتند و افراد مسن و بزرگان هاشمی امام حسین علیه‌السلام را همراهی نکردند و این بزرگان دو سال بعد در قیامی که در مدینه به خون‌خواهی امام حسین علیه‌السلام برپا شد از سوی یزید شکست خوردند و تمام خانواده آن‌ها و این بزرگان به بردگی و غلامی یزید گردن نهادند.

خانم مجیدی افزود: امام حسین علیه‌السلام با قصد جنگ راهی کوفه نشدند بلکه دعوت مردم کوفه را لبیک گفته بودند و به عبارت دیگری حرکت ایشان نوعی هجرت و رفتن به مهمانی بود به همین دلیل همسر و فرزندانشان را به همراه داشتند و علت دیگر همراهی خانواده امام حسین علیه‌السلام با ایشان محافظت از خانواده از شر دشمن شرور در مدینه بود؛ زیرا دشمن آن روز چنان بی‌رحم بود که بر اهل‌بیت دشمنان خود رحم نمی‌کردند و در زمان امام حسن مجتبی علیه‌السلام نیز همسران عده‌ای از همراهان ایشان که در مدینه بودند در نبود همسران دستگیرشده و به زندان فرستاده شدند.

وی با اشاره به شرایط ضمن عقد حضرت زینب سلام‌الله با همسرشان عبدالله بن جعفر که بنا به دستور امام حسین علیه‌السلام در مدینه ماند، ادامه داد: حضرت زینب سلام‌الله علیها هرگز بدون اذن همسر خود خانه را ترک کردند و همان‌طور که بیان شد با همسرشان شرط کردند که هر جا امام زمان ایشان باشد، ایشان هم در همان‌جا حضورداشته باشند و مانعی برای همراهی امام عصر خویش نداشته باشند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: بانوان باید در این زمینه از حضرت زینب سلام‌الله علیها الگوبرداری کرده و برای همراهی امام زمان خویش شرط تعیین کنند وزندگی خود را بر محور یاری امام زمان (عج) تنظیم کنند.

مجیدی با بیان این که در عرصه ولایتمداری خانواده حضرت زینب سلام‌الله علیها برای مسلمانان الگویی تمام‌عیار است، خاطرنشان کرد: حضرت زینب سلام‌الله علیها نه‌تنها خود یاریگر امام حسین علیه‌السلام بودند بلکه فرزندان خود را نیز ولایتمدار تربیت کردند و سه فرزند ایشان، دختر و دو پسرشان در کربلا امام حسین علیه‌السلام را یاری کردند و دو پسرشان و دامادشان محمد بن جعفر عقیل در کربلا به شهادت رسیدند. (p2)