به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام ماندگاری در شبستان امام خمینی(ره) گفت: یکی از مهم‌ترین مباحث قرآنی، مبحث تکلیف گرایی و تکلیف شناسی انسان‌ها است و خداوند یک قراردادی را میان خودش و انسان مشخص کرده و برای انسان تکالیفی را مشخص نموده و از باب لطف نیز برای خودش هم یک تکالیفی در قبال انجام تعهدات، قرار داده است.

وی افزود: تکالیفی که خداوند برای خودش در قبال انجام تکالیف انسان قرار داده است در سه محور اساسی، هدایت، امنیت و آرامش است یعنی اینکه اگر انسان تکالیفش را به‌درستی انجام بدهد خداوند وی را هدایت و مشکلاتش را برطرف می‌کند و امنیت و آرامش را به انسان می‌دهد حتی اگر انسان در معرکه جنگ و اسارت گاه دشمن باشد و به انسان عزت و جلال خواهد داد و او را در میان مخلوقات محبوب خواهد نمود.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: چکیده تمام تکالیف خداوند در این محور بوده و تمامی تکالیف دیگری که درآیات قرآن و لسان روایت آمده است زیرمجموعه همین سه تکلیف هستند.

وی یادآور شد: تکالیفی که خداوند بر عهده انسان گذاشته است  نیز در سه محور اساسی بوده و انسان باید در مرحله اول تکلیف را تشخیص بدهد و در مرحله دوم به تکلیف خود درست عمل نماید و درنهایت درراه تکلیف خود ثابت‌قدم بماند که درمجموع می‌توان گفت فهم دینی از تکلیف، عمل دینی به تکلیف و استقامت دینی در تکلیف سه محور اصلی هستند.

حجت‌الاسلام ماندگاری در تبیین تکالیف انسان تأکید کرد: انسان باید برای تشخصی دینی تکالیف به قرآن و روایات و کارشناسان دینی مراجعه نماید و تکلیف هرکسی به‌اندازه سرمایه و ظرفیت درونی و توان هر شخصی می‌باشد و این تکالیف برای هرکسی متفاوت می‌باشد و لذا تشخیص این مسئله بسیار راه گشا است و انسان را از مسیر گمراهی و انحراف بازمی‌دارد.

کارشناس معارفی حرم بانوی کرامت اضافه کرد: درست عمل نمودن به تکالیفی که از سوی خداوند برای انسان محول شده است فقط از طریق اقتدا به ولایت و حجت خداوند و امام میسر می‌باشد و بدون نظر ائمه معصومین انسان نمی‌تواند تکلیف خود را درست انجام بدهد و در تا آخر در این مسیر ثابت‌قدم بماند.

وی در پایان تأکید کرد: تمامی مشکلاتی که انسان‌ها در زندگی روزمره خود دارند اعم از مشکلات اقتصادی، مسائل ازدواج، هزینه‌های ازدواج،مشکلات روحی و روانی، معضلات اجتماعی و…به‌واسطه عدم‌تشخیص درست تکالیف و عمل نکردن درست به تکالیف و عدم استقامت دینی می‌باشد.