به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام اسماعیلی در شبستان امام خمینی(ره) گفت: بر اساس فرموده حضرت علی علیه‌السلام کلید همه خوبی‌ها داشتن حیا است و عاقل‌ترین مردم کسی است که حیایش زیاد بوده و زیباترین لباس در دنیا داشتن حیا می‌باشد.

وی افزود: حیا و عفت یکی از مبانی اخلاقی در دین اسلام است و موضوعات وفروعات دیگری نیز بر این مبنا استوار بوده و اگر انسانی حیا نداشته باشد نمی‌تواند به اصول اخلاقی دیگری پایبند باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: بر اساس روایات کسی که حیا و عفت نداشته باشد در حقیقت فاقد دین است و امروزه در جامعه بشری به‌صورت عمومی و در جوامع اسلامی به‌صورت خصوصی نیاز شدیدی به این مسئله حیاتی احساس می‌شود.

حجت‌الاسلام اسماعیلی در ادامه تأکید کرد: حیا و عفت یک قوه نفسانی و باطنی است که انسان را از پیروی از شهوات بازمی‌دارد و بنا بر توصیه نبی گرامی اسلام به حضرت زهرا سلام‌الله علیها،، کسی می‌تواند اهل بهشت باشد که اهل حیا باشد.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: حیا و عفت یک مفهوم عام است و فقط شامل پوشش و حجاب نیست بلکه اعم از آن‌ها بوده و یک مسلمان باید در مسائل اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی، کاری و… حیا داشته باشد.

وی در تبیین این مفهوم عام گفت: اختلاس، رانت، حیف‌ومیل بیت‌المال، دزدی، دلبستگی به زرق‌وبرق دنیا، چپاول اموال عمومی و… همگی در اثر بی‌حیایی انسان‌ها صورت می‌گیرد درحالی‌که اگر انسان حیای درستی داشته باشد از خداوند شرم کرده و سراغ این‌گونه اعمال مجرمانه نمی‌رود.

استاد حوزه علمیه افزود: انسان باید در امور اجتماعی نیز حیا داشته باشد و به گفتار، رفتار، پوشش، حجاب، اختلاط با نامحرم، نوشتارها، آرایش ظاهر، مدل اصلاح مو، و… نیز توجه کافی داشته باشد و شأن اجتماعی و اسلامی خود را رعایت نماید و از سبک‌سری‌ها و بی‌حیای ها دوری بجوید.

حجت‌الاسلام اسماعیلی خاطرنشان کرد: عبور از خطوط قرمز الهی در حقیقت نشان‌دهنده بی‌حیایی یک انسان است و در قرآن کریم آیات متعددی برای حیا داشتن از سوی خداوند تذکر داده‌شده است.

وی در پایان تأکید کرد: در بعضی از آیات به کرامت انسانی و اشرف مخلوقات بودن انسان تأکید شده و در بخش دیگری از آیات به فطرت درونی انسان پرداخته‌شده و در قسمتی دیگر از آیات نیز به مسئله ناظر و شاهد بودن اعمال انسان تذکر داده‌شده است که این عالم خلوتکده انسان نیست و تمامی گفتار، رفتار و نیات انسان‌ها توسط ناظران مشاهده می‌شود و لذا انسان نباید پرده عفت خود را دچار خدشه نماید و دست به اعمالی بزند که مغایرت باحیا است.