به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه سلسله جلسات هفتگی تفسیر قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) گفت: در ادامه آیه ۱۲۷ سوره به مسئله بالا بردن دیوارهای خانه کعبه به‌عنوان قواعد اشاره‌شده است که به این معناست که پایه‌های خانه کعبه از قبل بوده است و فقط حضرت ابراهیم و حضرت اسماعیل دیوارها را بالابرده و ساخت خانه کعبه را به اتمام رساندند.

وی افزود: حضرت ابراهیم بعد از اتمام ساخت خانه خدا، چندین دعای مختلف به زبان جاری ساخت که می‌تواند الگویی برای تمامی انسان‌ها باشد چراکه حضرت ابراهیم پدر دینی انسان‌ها و حضرت آدم پدر جسمی انسان‌ها می‌باشد.

سخنران حرم بانوی کرامت خاطرنشان کرد: حضرت ابراهیم در ابتدا فرموده‌اند که خدایا این کار را از ما قبول کن که تو شنوا و آگاه هستی و این دعا اشاره‌ای دارد به این مسئله که اولاً هنگام دعا باید از خداوند تمجید شود و یکی از آداب دعا تمجید خداوند است و ثانیاً قبولی عمل غیر از صحیح بودن عمل است و قبولی دارای شرایطی از قبیل اعتقاد راسخ، اخلاص، ولایت مداری و… است.

حجت‌الاسلام رفیعی یادآور شد: دعای دوم حضرت ابراهیم این است که حضرت از خداوند درخواست دارد که خودش و فرزندش و نسل و ذریه اش را مسلمان قرار بدهد و معنای مسلمان در این دعا مقام تسلیم است که مقام تسلیم بالاتر از مقام ایمان می‌باشد و همچنین اشاره‌ای دارد به اینکه انسان باید هنگام دعا کردن برای ذریه اش که هنوز متولد نشده‌اند نیز دعا نماید.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: دعای سوم حضرت ابراهیم مربوط به یادگیری مناسک حج می‌باشد که از خداوند درخواست دارد محل عبادت و نوع عبادت‌های خانه خدا را به خودش و فرزندش اسماعیل یاد بدهد.

وی خاطرنشان کرد: قبولی توبه از درگاه الهی، دعای چهارم حضرت ابراهیم بود که از خداوند درخواست نمودند گرچه انبیاء الهی معصوم هستند و گناهی مرتکب نمی‌شوند اما توبه همیشه به خاطر جریمه از معاصی نیست بلکه توبه عامل ترقی و یک نوع عبادت می‌باشد و باعث رشد و کمال بیشتر انسان می‌شود و استغفار نمودن در همه حالات باعث نزول برکت و رحمت واسعه الهی می‌شود.

عضو هیئت‌علمی جامعه المصطفی العالمیه در پایان گفت: دعای پنجم حضرت ابراهیم به پیامبر آخرالزمان یعنی نبی گرامی اسلام مربوط می‌شود و حضرت که خود بت‌شکن تاریخ و مظهر توحید بودند از خداوند درخواست می‌کند که خدایا مبعوث نما در بین مردم رسولی از خودشان تا آیات قرآن را بخواند و تعلیم بدهد و مردم را تزکیه نماید و خداوند نیز در قرآن در جواب دعای حضرت ابراهیم فرموده است که پیامبری برای مردم فرستادیم که آیات را تلاوت کند و تزکیه نماید و به مردم تعلیم بدهد و فرق جواب خداوند با درخواست دعای حضرت ابراهیم این است که خداوند تزکیه را بر تعلیم مقدم داشته‌اند اما حضرت ابراهیم تعلیم را بر تزکیه مقدم دانسته‌اند.