به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیها السلام، حجت‌الاسلام میراحمدی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر بانوی کرامت، طی سخنانی اظهار کرد: بر اساس تصریح آیات قرآن کریم هر انسانی در طول زندگی خود مورد امتحانات مختلف الهی قرار می‌گیرد و هر انسانی با اموال، اولاد و داشته‌های خود آزموده خواهد شد.

وی افزود: صابرین از امتحانات مختلف الهی و مصیبت‌های مختلف پیروز و سربلند بیرون می‌آیند و به واسطه قبولی در امتحانات الهی، مقبول درگاه الهی می‌شوند.

سخنران حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله علیها خاطرنشان کرد: بر اساس آیات قرآن کریم خداوند حضرت ابراهیم علیه‌السلام را با انواع امتحانات مورد آزمایش قرار داد و حضرت نیز با سربلندی تمام از این امتحانات بیرون آمد و مقبول درگاه الهی شد و خداوند نیز به واسطه سربلندی در امتحانات، حضرت را امام و پیشوای جامعه قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به آیات امامت در سوره بقره تاکید کرد: خداوند خطاب به حضرت ابراهیم علیه‌السلام می‌فرماید این امامت، رهبری و پیشوایی جامعه مختص به انسان‌های غیر ظالم بوده و امامت نمی‌تواند بر عهده انسان‌های ظالم باشد.

میراحمدی افزود: بر اساس آیات قرآن کریم، فردی که به مردم ظلم می‌کند نمی‌تواند پیشوا و رهبر جامعه باشد و یکی از مصادیق انسان‌های ظالم فردی است که برای خداوند شریک قرار داده باشد و بت‌پرستان از مصادیق بارز ظالمان هستند و نمی‌توانند امامت جامعه را بر عهده گیرند.

استاد حوزه علمیه تاکید کرد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیات امامت ثابت می‌کنند که جانشین بلافصل نبی گرامی اسلام(ص) کسی نیست جز حضرت علی علیه‌السلام و تنها فردی که می‌تواند امامت و رهبری جامعه را بر عهده گیرد امیرالمومنین علی علیه‌السلام هستند.

وی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی ذیل آیه امامت در تفسیر المیزان نکات بسیار مهمی را یادآور می‌شود و با سخن از شرایط امامت و رهبری جامعه را متذکر می‌شود که نخستین نکته اشاره به خالی نبودن زمین از حجت خداوند است که این موضوع از اعتقادات اصلی شیعیان بوده و طبق روایات وارده در عصر غیبت نیز، امام زمان(عج) در میان مردم زندگی می‌کند و از احوال و امور افراد جامعه آگاه است.

وی در ادامه گفت: دومین نکته‌ای که علامه طباطبایی به آن اشاره می‌کند مربوط می‌شود به افضل بودن امام و پیشوای جامعه از هر نظر نسبت به دیگر انسان‌ها و برتری داشتن از نظر فضایل در همه حالات و امور نسبت به افراد جامعه که این نکته نیز از دیگر اعتقادات مهم شیعیان است.

میراحمدی افزود: مورد تایید قرار گرفتن امام از ناحیه خداوند برای امامت و رهبری جامعه و لزوم داشتن عصمت الهی از ناحیه خداوند، سومین و چهارمین شرط و نکته‌ای است که در تفسیر المیزان ذیل آیه امامت به آن اشاره شده که واقعه غدیر خم و تایید امامت حضرت علی علیه‌السلام سند محکمی بر این مباحث است.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها تاکید کرد: پنجمین موضوع در مورد شرایط امامت جامعه مربوط می‌شود به عالم بودن امام به جمیع حاجت‌های دنیوی و اخروی انسان‌های روی زمین اعم از معاش و معاد آن‌ها که امام و پیشوای جامعه باید این دو را برای مردم فراهم نماید و به آن‌ها آگاه باشد و به تمامی سئوالات مردم جواب دهد.

میراحمدی یادآور شد: نکته بعدی که در تفسیر المیزان به آن اشاره شده مربوط می‌شود به اینکه تمامی اعمال و کردار انسان‌های جامعه از نظر امام مخفی نیست و یکی از شرایط امامت این است که تمامی اعمال انسان‌ها را مشاهده کند و ناظر بر اعمال، کردار و رفتار انسان‌های جامعه باشد.

وی تاکید کرد: نکته آخری که علامه طباطبایی به آن اشاره می‌کند در واقع به نوعی نتیجه‌گیری است و می‌فرماید تمامی این شرایط اختصاصی امامت بعد از نبی گرامی اسلام(ص) در وجود مبارک حضرت علی علیه‌السلام جمع شده بود و تنها ایشان می‌توانستند امامت و رهبری جامعه اسلامی را بر عهده گیرند.

میراحمدی در پایان گفت: یکی از وظایف شیعیان در عصر غیبت، احساس حضور امام معصوم است و شرط قبولی تمامی اعمال و عبادات نیز در واقع قبول ولایت و امامت اهل‌بیت(ع) است.